Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Potatissoppa, Bra eller dåligt?

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
Igår gjorde jag en potatissoppa på den potatismosen som blev över från igår och i den blandande jag er kokta morotsbitar, purjolök, chili. Toppat med hackad spenat och solrosskott.
 
Vilken dundermåltid kan man tycka och tänka, men så är inte fallet för alla. Potatis är nämigen en rotfrukt som tillhör familjen "Nightshade", även tomat, aubergine och paprika tillhör denna familj. Nightshades innehåller ett ämne som heter alkaloids som påverkar nervernas och matsmältningssystemets funktion negativt. Olika människor påverkas på olika nivåer av denna substans och av den anledningen mår vissa alldeles utmärkt av potatis medans andra mår uruselt. Det sägs att potatis får hjärnan att klibba ihop sig, eller i alla fall att det känns så. Det slår av kopplingen mellan kropp och själ, vilket gör att man känner sig vimmelkantig, snurrig och yr.
Potatis är också inflammatoriskt, så människor som lider av besvär som är kopplat till inflammationer (så som reumatism och psoriasis) kan må bättre av att undvika potatis.
 
Men om man kan handskas och äta potatis innehåller dom, förutom ganska mycket kolhydrater, också höga mängder kalium, vitamin C, vitamin B1, B3, B5 och folinsyra. Potatis innehåller också måttliga mängder magnesium, mangan, järn och zink.
 
Resten av produkterna i soppan är nyttig i alla fall, förutsatt att ens kropp kan handskas med dom ämnena som finns i spenat. Läs mer om spenat här
 
Hur mår du efter att du ätit potatis?
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Åh, jag mår alldeles prima! Potatis är min comfort food. Kokt potatis, potatismos, hasselbackspotatis eller potatisgratäng är nog mina favoriter. Aldrig pommes frites.

    Men jag äter inte potatis så jätteofta. Konstigt nog så har den där vardagsknölen blivit något av en lyxvara för mig som jag bara äter lite då och då....

    Svar: Om man "tål" såna saker som ofta förvärrar för eller påverkar andra är det ett gott tecken på hälsa, oftast! =) Min potatis favorit är en riktigt god och lyckad potatismos. =) Fast krispiga pommes är ju himla gott också.... kopplat till knapriga chips kanske. ;-)
    Sabine J Ö

    2012-11-15 | 19:14:09
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Chocochums säger:

    Hej!
    Besök gärna min blogg där jag skriver om inredning, matlagning, pyssel och lite annat! :)

    2012-11-16 | 00:13:57
    Bloggadress: http://chocochums.blogg.se

Kommentera inlägget här: