Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Projekt "Chiligryta" med vänner

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

 
Denna chiligrytar var verkligen ett projekt kan jag lova. Jag och kärleken hittade ett recept på Tasteline, här, på Chiligryta, som vi tänkte göra några förändring på och med fler produkter inför lördagens middag med vänner. Egentligen ville vi bara laga tastelines recept med extra apelsinkoncentrat och portvin, men smaken blev fruktansvärd.... till en början. Meningen med apelsinkoncentratet och portvinet är att göra det lite mustig och med en söt smak, men vi la i alldeles för mycket juice, därför rekommenderar vi 1 el 2 förpackningar nedan i receptet. Koktiden var 3 timmar, så det var den tiden vi la på att försök rädda rätten, vi vill ju inte bjuda på äcklig mat när man får gäster. När gästerna kom frågade vi om dom gillar kokt potatis...punkt! Kärleken började prata om att han kunde laga en ny rätt. Men jag sa det att apelsin sötman och surheten försvinner allt efter som att maten står och kokar. När maten sen till slut serverades, efter många skratt och google-sökningar för tips på att få bort surheten, så blev gästerna mycket nöjda. Jag blev också super duper nöjd, medans kärleken tycker att den bara var OK. Här kommer i alla fall det receptet som vi använde, i fall du vill prova dig på detta recept. Kärleken rekommenderar inte detta. Men gästerna bad om receptet!
 
Vårt recept:
1.2 kg Högrev
3 paket aprelsin konsentrat (men rekommenderar 1 el 2)
2 st gula lökar
2 stora morötter
5 stjälkar selleri
8 st vitlöksklyftor
3 gröna chili
6 msk chipotle-paste (tex-mex)
3 dl grädde
3 msk stark senap
2x3x2 cm ingefära som man river
1 burk krossad tomat
1 st ljus öl
1 st mörk öl
3 st mörk oxbuljong
3 dl portvin
1 msk honung
1 tsk spiskummin
4 msk oregano
2 st lagerblad
2 st paprikor (röd & grön)
Några droppar röksmak koncentrat (står vid tex-mex prylarna)
Salt & pappar
 
Serveras med kokt potatis
 
 Underbar kväll med skratt, med underbara vänner och underbar efterrätt och till slut underbar gryta.
 
 
 
Slutresultatet
 
 
Gästerna tog med sig efterrätt, vanilj Pannacotta, super gott!
 
 
Vi öppnade en av våra viner som vi köpte i Chateauneuf-du-Pape för två år sen på en av våra Road-trips. Mycket gott vin som jag (och kärleken) rekommenderar.
 

Kommentarer

  • Blackelf säger:

    Det ser riktigt gott ut. Jag har bara inte tålamod att laga högrev och gryt-kött. Men för att råda bot på detta så önskar jag mig en tryck-kokare.. en sån där manick som fanns i var husmors kök på 70-talet. Superbra grej. Där kan man koka ris på 4 minuter också. Tidseffektivt!

    Nu tänker jag läsa igenom din blogg eftersom jag missat så mycket på senaste tiden.

    *kram*

    Svar: Nä jag förstår vad du menar... första gången jag gjorde en 3 timmars gryta,.. men gott blir det. Jag har hört talas om en tryck-kokare... fungerar det så att det typ trycker in vattnet i riset så det blir klart på noll-tid?? Tidseffektiv är ordet. Hihi.
    Hoppas du hittade nå mer intressant än 3 timmars grytan. =) Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-11-06 | 18:39:12
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Låter gott! Vi får komma på något kul & gott att laga på lördag med tjejerna. Jag bunkrar upp med rödvin & frukostmat haha. Har inte fått tag på Mill idag, men jag hoppas hon mår bättre. Pratat nåt mer med Isla?

    Svar: Nä... pratade med henne samma dag som jag pratade med dig... tror jag, inget mer. Go mat och lite vin. Inte för mycket eftersom vi ska upp och köra kl 8. Mmmm frukost mat. Just ja.... kan jag ta med min snygga tavla i helgen?.... men du får cash innan Indien... Rätt pank nu! Pliiiis! Ses på fredag natt... enligt viamichelin är vi hos er 5 timmar efter kl 17. =)
    Sabine J Ö

    2012-11-06 | 20:03:08
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se

Kommentera inlägget här: