Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Tankar kring dieter

Kategori: -Mina tankar & känslor

Varför följer folk en viss diet och tror människor att en diet passar alla? Varför skapas dieter? Vad har mäniskor som följer dieterna för mål? Vad är definitionen på "diet", finns det någon? Det är några av ämnena jag har några tankar och funderingar kring.
 
Jag antar att människor följer dieter för att dom vill uppnå ett mål. Ett mål som andra människor uppnåt med just det uplägget av mat. Atkins diet, Low Carb High Fat, GI metoden, Lågkaloridiet, stenålderskost, pulver eller soppor, ja det finns en hel del dieter. Jag säger absolut inte med min text att dessa inte fungerar, jag säger bland annat bara att dom inte är rätt för alla. Vad som passar mig behöver inte passa dig.
 
Vilka människor följer dieter? Den första tanken är då att man gör de personer som vill gå ner i vikt. Jag skulle tidigare ha sagt att det var definitionen av en diet: något man lever efter eb diet för att gå ner i vikt. Men det kan också vara en livsstil det handlar om. Ett visst sätt att äta på. Men då skulle man också kalla  vegetarism för en diet, men det skulle inte jag påstå att det är. Jag äter nyttig mat (för det mesta) men jag skulle inte kalla det en diet, utan istället sunt förnuft och en livsstil när det kommer till val av mat på min tallrik. Men sen finns det ju också dieter eller speciella typer av upplägg av mat för olika sjukdomar och tillstånd för att hjälpa kroppen läka från sjukdomen eller tillståndet. Sockerfritt och färre produkter med snabba kolhydrater för svampinfektioner, basiskt-formande föda mot sura uppstötningar eller laktosfritt för laktosallergiker (i mycket korta drag).
 
Jag har själv inte gått på någon diet någon gång, men jag undra om dom som gör/gjort det själva gör en djupgående studie av sin egen kropp, själ och kost för att förstå vad dom själv mår bra av. Jag tror att de är nödvändigt, eftersom att man då kan ta reda på vilken typ av mat som passar just min kropp för att må bra, vara frisk och känna att man har uppnåt välbefinnande.
 
Genom att ta bort alla onyttigheter och lägg till nya produkter allt efter som. Eller varför inte ta bort gluten till exempel ena månaden och känn efter om man upplever några försämringar eller förbättringar i kroppen och själen. Månaden efter kan man ta bort fetter (mättar och/eller omättat) för att se hur man mår då. Min fundering är: provar sig folk istället fram med olika dieter som andra redan provat?! Jag har som sagt aldrig följt  någon diet för att gå ner i vikt, men däremot försöker jag alltid gå upp i vikt men det finns de ingen diet för, så jag kan bara gissa mig fram till vad andra målmedveta människor känner och tänker.
 
Jag tror att man borde variera sig i sina val av föda och tänka på att man inte ska äta för mycket av något. För mycket apelsin kan leda till överskott av syror, för mycket frukt till svampinfektioner, höga nivåer fisk (salt) kan leda till högt blodtryck och höga nivåer mjölk eller blomkål (kalcium) kan faktiskt leda till skört skelett.
Var försiktig med extrema dieter, ha sunt förnuft och lyssna på din egen kropp är mina absoluta tips!
 
Vill du dela med dig av dina tankar, åsikter och känslor kring dieter och livstilar?
 
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Själva ordet diet har en negativ klang för mig, troligen för att jag förknippar det med bantning (som i sig såklart inte behöver vara dåligt) och med illa genomtänkta kvällstidningstips.

    Jag tror tyvärr att många hoppar på olika dieter utan att tänka igenom det särskilt noga innan, ofta med förhoppningen att gå ned i vikt. Ofta känns det så ensidigt tycker jag. Visst, kanske går du ner i vikt med LCHF, men hur är det med blodfetterna? Med vitaminer och mineraler?

    Svar: Det har verkligen en negativklang.... men många säger nu istället att det är en livsstil. Men jag antar att en diet blir en livsstil efter tillräckligt lång tid.
    Negativa resultatet av dieter (om det finns) ser man troligtvis inte förrän efter väldigt lång tid. Så det kan ju verka perfekt i början... om man går ner massa men i slutet kan det leda till annat. Kram
    Sabine J Ö

    2012-11-27 | 22:09:06
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: