Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Bokrecension: Trilogi of "50 Shades...."

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar

 
"50 Shapes of Grey"
"50 Shades Darker"
"50 Shades Freed"
av E L James
 
Det tog mig 7 dagar att läsa igenom tre böcker på ungefär 1500 sidor och låt mig säga att dessa böcker är underbart bra! Jag köpte den första bocken av E L James "50 shades of Grey" på fredagen när jag åkte från Stockholm till London. Tack vare många buss-, flyg-, tågresor hade jag tiden att läsa så pass mycket. På söndagskvällen när jag satt på Berits jobb (Paris House) så läste jag klart den första boken och Berit fick börja läsa den. Nästa dag köpte jag bok nr 2 i trilogin "50 shades Darker" och jag är glad att det var Berit som tyckte jag skulle köpa boken så vi kunde läsa varsin bok på tåget till London.... och när vi åt lunch..... innan vi gick på konsert.... och innan vi somnade på måndagkvällen. Vi kunde helt enkelt inte sluta läsa. På baksidan av böckerna står det att dom är beroendeframkallande och det stämmer verkligen. Bok nr 3, "50 Shades Freed" köpte jag på onsdagen innan jag satte mig på flyget tillbaka till Stockholm. Och efter att jag legat sjuk så har jag haft tid att läsa klart den sista boken också.
 
Då är frågan, Hur mycket ska man berätta i en recension?! Det uppenbara är att det handlar om Mr Grey som är en snuskigt rik man med makt som gillar att dominera över andra kvinnor för att han är i behov av kontroll. (i korta drag) Han vill binda, slå, piska och sätta på dom hårt. (ursäkta språket) Och en dag trillar Ana in på hans kontor, eftersom hon ska intervjuva denna mäktiga man för att skolarbete. Mr Grey kan inte glömma Ana och gör allt och lite till för att få ha henne i sitt liv. I den första boken får Ana ett förslag från Mr Grey om att bli hans undergivna och det handlar bland annat om hennes tankar och funderingar kring erbjudandet. Bok nr två handlar om ett nytt förslag till Ana för att tillfredställa hans behov av kontroll och makt över denna kvinna. Bok nr 3 innehåller lite mer action och handling än dom första två. Men huvudämnet i dom tre böckerna är sex men också en hel del kärlek, jag tror att det blivit helt andra böcker om inte kärleken varit med, då hade det bara varit porr. Böckerna är skrivna ur Ana's synvinkel, och inte Mr Greys och förutom sex handlar om hur Mr Grey och Ana lär känna varandra.. Böckerna är sexiga, erotiska, elektrifierade och riktigt riktigt bra. Därför rekommenderar jag dom starkt, och har gjort till alla jag träffat sen jag köpte första boken.
 
Efter att ha pratat med vänner i England kring trilogin fick jag höra att dessa böcker diskuterats brett i hela landet och att försäljning av sex-leksaker skjutit i höjder eftersom många vill uppleva samma sex-äventyr med sin partner som boken beskriver. Vilket jag faktiskt kan förstå eftersom Mr Grey är en mycket sexig och kärleksfull man och sexet som Mr Grey och Ana upplever är nervpirrande och spännande.
 
Jag hörde att översättningen till svenska av böckerna inte var den bästa, därför valde jag att läsa dom engelska böckerna. Nu har jag ju inget att jämföra med, men jag rekommenderar i alla fall dom engelska böckerna. Troligtvvis för att jag läser dom flesta av mina böcker på engelska, för jag oftast inte blir besviken på en engelsk bok.
 
Jag har vaknat dom tre senaste nätterna och drömt att jag antingen läst i en av böckerna eller att jag listat ut hur trilogin slutade. Jag tänker på böckerna flera gånger om dagen för att det är verkligen böcker som är svåra att glömma. Böckerna har verkligen påverkat mig. Nu undrar jag verkligen vem som ska spela Mr Grey och Ana när dom gör film(er?) av trilogin. Några skådisar som står på listan av tänkbara och möjliga enligt nätet är Ian Somerhalder, Henry Cavill, Alexander Skarsgard, Matt Bomer och Ryan Gosling.
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • M säger:

    Skönt att äntligen få läsa en "ordentlig" recension av böckerna. Har väl i och för sig inte varit överdrivet aktiv med att leta efter recensioner heller, men det här gav mig precis så mycket som jag ville ha. Jag ska nog ta och införskaffa mig triologin ändå..

    Svar: Tack, kul att du gillade den. =) Dom engelska böckerna finns redan ute, men bok nr två på svenska kommer ut i November och bok nr 3 i januari. Hoppas du gillar dom lika mycket som jag gör. =)
    Sabine J Ö

    2012-10-29 | 13:17:22
    Bloggadress: http://amadangel.blogg.se
  • Linn säger:

    Hmm... Är detta böcker för mig? Vet inte. Tror jag skulle läsa dem ur ett feministiskt perspektiv och säkert reta upp mig på en massa saker. Å andra sidan, vad vet jag innan jag läst dem?

    Jag läser rätt ofta böcker bara för att jag är intresserad av att veta hur de är och för att kunna delta i en diskussion. Så är det nog med dessa :-) Men det klart, du tycker ju att de är bra och jag håller med dig om en massa saker, så kanske...?

    kram!

    Svar: Nu är jag inte så insatt i ämnet feminism... men jag är ganska säker på att du efter att du läst boken inte alls kommer tycka att det alls är "emot" feminism. Jag vill så klart inte säga för mycket men hon gör inget hon inte vill... det handlar om att lära känna karaktärerna.... hmm.... läs boken helt enkelt. =) Om du läser böckerna får du säga vad du tycker ( och ur en feministisk synvinkel).... även om jag inte kan diskutera det på det sätter för att jag inte vet något om det. =)
    Kram kram på dig
    Sabine J Ö

    2012-10-29 | 15:44:55
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Jag ska skicka dig en bok som du ska läsa innan Indien, Delhis vackraste händer, du vet den jag köpte i stockholm sist - hur bra som helst, och man får både en bra och en ganska läskig bild om hur Indien kan vara. Som verkligheten är.

    Svar: Ja skicka.... jag behöver något riktigt bra nu om jag någonsin ska kunna hitta nå bättre än dessa böcker. Vi kan ju lära oss massor från boken låter det som. Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-10-30 | 18:57:16
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se
  • Ammi säger:

    Har fortfarande inte kommit igenom 1:a boken än (försökt i en månad) men kanske skulle göra ett nytt försök nu.
    Har läst flera recensioner och hört av kollegor att den är jättebra och svår att lägga ifrån sig.

    Hoppas att du är frisk nu!
    Kram från Ammi

    Svar: Jag fastnade redan i första sidorna. Hur långt kom du??
    Japp, jag är frisk nu, förutom lite hosta. Kram på dig och krya på dig också.
    Sabine J Ö

    2012-10-30 | 20:19:52
  • Blackelf säger:

    Kom ihåg att jag snuddat vid det här inlägget med blicken förut. Jag hade totalt missat den här snackisen. Jag ska nog ta och läsa dem även om vissa av mina feminazi-kompisar hävdar att de aldrig skulle vilja bli tagna på bar gärning med en sådan bok i handen ( som att läsa porr offentligt!)

    Och så blev det lite roligt att nyckeln på boken är exakt en likadan nyckel som jag hittade för länge sedan och stoppade i ett halsband^^ ( fast min är mässingfärgad)

    Så.. nudå tjejen. Vem av Goosling eller skarsgård vill du se i rollen? :P Jag är en sån true-blood nörd att jag gärna ser Skarsgård, men Goosling är fan bra han med!

    Svar: Varför skulle en bok om kärlek och sex handla om feminism!? Nu vet jag inte så mycket om ämnet så jag vet ju inte direkt hur dom tänker. Böckerna har sålt mer än Harry Potter och Da Vinci koden.... så det visar ju något. =)
    Då måste nyckeln vara ett tecken på att den borde läsas av dig. ;-)

    Ja... inte skarsgård.... jag tror inte han skulle lyckas.... fast vet inte om Goisling skulle lyckas heller. Skulle någon lyckas är en bra fråga!? Lyckas dom göra film av denna bok ska jag för alltid predika! =)
    Sabine J Ö

    2012-11-19 | 16:20:26
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se
  • Isabelle säger:

    Har vi ens läst samma böcker? Jag läste en bok om en man med kontrollbehov som med svårigheter att kommunicera och kontrollera sina känslor begränsar en kvinnas vardag och eftersom hon är oerfaren och aldrig varit kåt innan faller hon för honom går hon med på att han styr hennes liv och manipulerar henne genom vrede och genom att ta bort hennes egna valmöjligheter. Sexscenerna är banalt skrivna och samspelet dem emellan skildrar inte en realistisk bdsm-relation. Jag läste första boken väldigt fort, men inte för att den var bra utan för att språket var så enkelt.

    Men jag antar att vi alla letar efter olika saker i litteratur.

    Svar: =) Visst är det så.. Alla letar efter olika saker i en bok. Jag letar efter ett annat liv, ett liv jag själv inte upplevt och att få ta del av detta. Säker på att någon på denna jord har upplevt detta och därför kan det vara verkligt för andra. Jag läser inte böcker för att jag ska tycka att personerna gör fel, eftersom att hur kan något vara fel, Jag kan tycka och tänka men inte tycka att det är fel eller rätt. Men jag håller med om det du säger om boken och vad den handlar om, men det stör mig inte att han är si eller hon så. =) Trevlig kväll.
    Sabine J Ö

    2012-11-20 | 20:09:23
    Bloggadress: http://skimret.wordpress.com

Kommentera inlägget här: