Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Bondbönsallad och morotssallad

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

 
I tisdags fick jag leverans av min ekolåda full av ekologiska frukter och grönsaker, och även några recept. Eftersom att jag sjäv tidigare inte har tillagat bondbönor bestämde jag mig för att hämta inspiration frn receptet på bondbönsalladen. Egentligen skulle det vara vitlöksbröd och sallad i också, men det ville jag inte använda så därav "inspiration". Salladerna blev verkligen jätte goda, den salta smaken från baconen var underbar tillsammans med vitlöken. Och dressingen med honung var verkligen något nytt som jag tänker använda igen, sötma med en chili-touch! Ärligt talat ville jag inte att maten skulle ta slut för att den var så himla god, tänkte aldrig på att man blir mätt också!  =)
 
Bondbönsallad
 
6 skidor bönor
1 paket bacon
2 msk linfröolja
2 st vitlöksklyftor
En halv zucchini
 
Börja med att plocka ur bönorna ur skidan och koka några minuter. Kyl bönorna i kallt vatten och plocka sen ur dom ur det mjuka skalet. (En riktigt lång process för några bönor). Stek baconen och låt kallna på hushållspapper. Skär upp zucchinin. Pressa vitlöken i linfröoljan. Blanda ihop alla ingredienser och servera.
 
Marockansk morotssallad
 
1 dl linser
1 stor morot
1/2 citron
1 liten gul lök
1 tsk spiskummin frön
1 tsk fänkålsfrön
1 tsk svartpepparkorn
1/2 tsk kajennpeppar
1 cm chili (kan skippas)
1 tsk honung
4 msk olivolja
En nypa salt
 
Koka linserna enligt beskrivningen på paketet, och låt kallna. Skär den gula löken i tunna skivor och lägg i kallt vatten. Skala moroten och riv på den grova sittan av rivjärnet. Rosta spiskumminfrön,fänkålsfrön och svartpepparkorn i stekpannan tills det börjar lukta av kryddorna, använd sen mortel för att krossa kryddorna. Blanda ner blandningen i honungen, olivoljan och 3 msk citronsaft. Häll i kayennpeppar, hackad chili (ta bort om du inte gillar stark mat) och salt, blanda igen.Låt nu löken torka lite i durkslaget. Blanda sen löken, linserna, morötterna och dressingen.
 
Servera och avnjut!
 

Kommentarer

  • Angelica säger:

    Ser SÅ gott ut!

    Svar: Underbara sallader! Rekommenderas varmt! Var lärorikt att prova bondbönorna också! =)
    Sabine J Ö

    2012-10-09 | 10:18:16
    Bloggadress: http://naturligbebis.se
  • william säger:

    mums::D

    Svar: Super mums! =)
    Sabine J Ö

    2012-10-09 | 19:55:17
    Bloggadress: http://canonguy.blogg.se

Kommentera inlägget här: