Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Indian Surprise

Kategori: -Underbara Resor (Marocko, Indien, UK mfl)

I fredags kom mitt resesällskap till Indien på besök för planering av resan och bokning av hotell och tågbljetter. Jag överraskade Tina med Indisk matlagning, efter ett recept som min kärlek fick välja ut ett recept från en av mina favvorit bloggar- Amy's piece of cake. Och på menyn blev det mattar paneer (enligt detta recept), naan-(bröd) (enligt detta recept), till det serverades ris och Citron cocktail.
 
I Citron cocktailen som en vän hjälpte mig hitta på finns:
Limoncello
Sprite
Mynta som mixas med alkoholen
Lime juice
 
 
Man ska använda garam masala i grytan, men det hade jag inte hemma. Så jag rörde ihop alla kryddor som skua vara i den kryddblandningen och så dom andra kryddorna som ska vara i mattar paneer.

Kryddorna var:
Hel spiskummin
Pressad vitlök
Riven ingefära
Hackad grön chili
Koriander pulver
Salt & peppar
Gurkmeja
Kanel
Riven muskotnöt
Krossad och malen kryddnejlika
Kardemumma
 
 
Naan... ja vart ska jag börja. Jag började med att glömma blanda ner oljan i degen, som blev så himla klibbig att det inte gick att göra några bröd av dom i stekpannan. Så jag fick helt enkelt köra dom i ugnen även om jag tror att det blivit godare i stekpannan. Bröden blev jätte goda, men det blev inte lika fluffiigt som riktigt bra naan så lite besviken blev jag. Men det var ju första gången jag provade baka bröd över huvudtaget. Men min kärlek tyckte att det var super gott och sa att det var länge sen han åt så gott bröd. Så det är ju bra!
 
 
Istället för ärtor som kärleken inte äter fick det istället bli champinjoner och hackad tomat. Såhär såg grytan ut.
 
 
Stekte halloumi (istället för paneer kuber som jag tror är någon ost liknande produkt). Grytan blev så himla j**la god att det inte går att beskriva. Smaken var så rik, och med den stora blandningen av kryddor blev det perfekt. Det tycker också min kärlek och Tina. Jag är 100% säker på att jag kommer älska smakerna i Indien.
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Låter supergott! Jag har prövat att göra egen paneer ett par gånger. Man gör det på mjölk och en liten klick yoghurt eller citronsaft, som får det hela att klumpa ihop sig. Sedan ska man pressa ur all vätska och trycka ihop det till en klump. Det är pilligt, tar tid och går åt skitmycket mjölk till en liten, liten ostklump. Önskar jag visste var man kunde köpa paneer i Sverige, för det är verkligen gott!

    Jag har några bekanta som är superduktiga på indisk matlagning. De köper aldrig färdiga kryddblandningar, utan gör som du - från grunden. De påstår att det är hemligheten.

    Jag har haft rätt svårt att vänja mig vid de indiska smakerna. Länge var det bara palak paneer (spenat + paneer) jag gillade, men jag börjar vidga vyerna liiiiite nu... :-)

    Svar: Paneer låter ju jätte komplicerat, tur att det blev halloumi. =)... som är super gott. Ska du till indien behöver du vänja smaklökarna. =) Men hur gick det när du var där tidigare??
    Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-10-14 | 22:38:11
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Och nu ser jag.... Den nya headern! Den nya bakgrundsfärgen! Riktigt, riktigt snyggt, känns ljusare, fräschare och mer positivt.

    Svar: Det är tack vara min Design bästis och resesällskap. Hon är grym. Det var precis ljusare och positivare jag var ute efter.... så nu blir jag gladare =) Kram
    Sabine J Ö

    2012-10-14 | 22:48:59
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Tja... Jag har ätit mycket frukt. Yoghurt. Palak paneer till varje middag. Och när jag tröttnat på det har jag smugit ner en pizza...

    När jag var i Rajasthan bodde jag på ett litet familjehotell där mamman i familjen lagade maten. DÅ gillade jag verkligen indiskt, maten var hur god som helst. Och det måste ju ha varit "riktig" indisk mat, tänker jag.

    Har förstått att det är stor skillnad på maten i de olika regionerna, så kanske föredrar jag nordindiskt? Det som är bra är i alla fall att det alltid finns nåt vegetariskt :-)

    Svar: Hej, Jag kan tänka mig att det kommer bli en hel del vegetariskt till middag, kommer annars oroa mig för bakterier i kött. Eller i alla fall i början, innan magen fått vänja sig. Jag är lite orolig för frukt också faktiskt..... men om man ska bli magsjuk är det väl lika bra att bli det första dagen... så man har fått det gjort. =)
    Vi ska också bo hemma hos en familj, men bara en natt. Så då kanske jag också kommer få uppleva RIKTIG indisk mat. =) Då kommer vi vara i allepey (eller nå sånt) så då blir det en hel del fisk kan jag tänka mig.

    Bra att höra att dom har pizza.... annars finns det en hel del naan som är sååå himla mumsigt! =) Naan med ost, Naan med vitlök, naan med persilja... ja... massa naan. HiHi.

    Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-10-15 | 21:45:41
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: