Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Kurs med Mia Törnblom

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar

Idag fick jag och en kollega äran att gå på en kurs med Mia Törnblom och Susanne Canu om Personligt Ledarskap och det var verkligen inspirerande. Mia är verkligen en själ full av energi, oerhört rolig och pratar med hela kroppen vilket jag tycker är en positiv egenskap. 
 
Hela dagen har varit fylld med exempel av Mias riktiga erfarenheter, vilket gör att jag förstår råden och tipsen bättre eftersom jag då har något svart på vit. Mia och Susanne har tagit upp hur man genom förståelse motiverar sig själv & andra (i väldigt korta drag), vikten av att förstå att alla människor har olika normer & värderingar och hur man behöver självförtroende och självkänsla för att kunna uppnå sina mål. En riktigt intressant dag med andra ord! Det mesta som vi pratade om idag kan man läsa om i Mia Törnbloms bok "Du Leder- med personlig ledarskap", som vi fick ett exemplar av idag.
 
Några punkter från dagen
 
  • Vi tänker omkring 65 000 tankar per dag och inte så många fler än så enligt forskning. Så därför behöver man tänka (mest) positiva tankar under dagen, så att negativa tankar inte får plats.
  • Ett sätt att öka de positiva tänkesättet är att varje kväll skriva ner några grejer som inträffat under dagen som du är stolt över och positiva tankar du tänkt.
  • För att motivera andra behöver man ge dom en en vinst eller låta dom se en vinst av förändringen. Och detta tycker jag är extra viktigt när jag ska ge andra folk råd vid livsstils förändringar. Att dra fram vinsten (tex att bli av med urinvägsinfektioner, kunna andas lättare) underlättar.
  • Detta leder till en annan viktig punk, nämligen att "bekräfta" sig själv. Mia använde ordet ASSA som är en förkortning av ett engelskt ord som jag inte minns. Fotbollsspelaren Slatan ASSAr sig själv genom att göra piruetter efter att han gjort mål. På samma sätt kan du skrika "Yeey", klappa händerna eller svänga lite på höften efter att du gjort något bra och som du är stolt över.
 
Under lunchen idag satt jag tillsammans med 6 andra kursdeltagare och Mia. Jag frågade henne om dom har motivationskurser och coachingkurser på deras företag MT-gruppen. Samtalet led in på att jag en dag vill starta eget med inriktning på hälsa och under större delen av lunchen fick jag en hel del tips och trix på hur jag ska uppnå mitt mål. Listan på hennes förslag och råd blev lång, vilket jag är oerhört tacksom för.

Kommentarer

  • Linn säger:

    Det är så härligt att få en dos energi och inspiration med jämna mellanrum! Härligt att du kände att det var matnyttigt. När mina negativa tankar dyker upp försöker jag se på dem lite utifrån och värdera om jag ska tänka dem eller inte. Det är så lätt att fastna...

    Svar: Att se dom utifrån, från en annan vinkel, är bra.... tyvärr blir det ofta så att jag inte tänker på det utifrån. Man glömmer liksom bort att göra det eftersom att den negativa tanken maler på. Om du förstår vad jag menar. Kram kramTrevlig helg på dig.
    Sabine J Ö

    2012-10-11 | 22:40:39
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: