Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

pH förståelse

Kategori: -Så fungerar kroppen och dess ämnen

Det här med hur pH defineras i en lösning är något som jag har svårt att greppa, så nu tänkte jag skriva det jag vet för att få ordning på tankarna. Om någon har en bättre beskrivning än jag får du gärna dela med dig av dina tips!
 
  • PH står för "Part/potenz of hydrogen in solution". Värdet berättar hur mycket väte det finns i en lösning, ett lågt pH har mycket väte joner, medans ett högt pH (basiskt) har lägre mängd väte joner.
  • Vatten är ett bra början, det har ett pH värde på 7, det är alltså neutralt. Koncentrationen av H+ (väte med positiv laddning) och OH- (hydroxyl med negativ laddning) är därför jämn/lika i vatten.Dom är laddade för att dom är joniserade. Även denna laddning är neutral.
  • Om det är mer OH- än H+ så är lösningen basiskt och om det istället är mer H+ än OH- är lösningen sur.
  • Det pratas också om att H+ och OH- kan doneras, frilösas, från en lösning (till en annan) och om den frigör H+ blir lösningen sur medan den är basisk om den ger ifrån sig OH-.Jag antar att den kan frigöra någon av dessa joner eftersom att den har ett överskott.
  • Ett ämne med pH9 innehåller 0.000000001 mol/l väte joner medan ett ämne med pH2 innehåller 0.01 mol/l väte joner. Man kan tycka att det borde vara rimligare om mycket väte ger högt pH, men så är det alltså inte utan man tänker här i minus-form, såhär pH9=0.000000001 mol/l väte=1x10-9 eller pH2=0.01 mol/l väte jon=1x10-2. 
 
Sur/basisk föda är inte samma sak som surt-formande/basiskt-formande föda. Citron är till exempel sur i sig, men när den väl är nedbruten och upptaget av kroppen är den basiskt-formande och har därför en positiv inverkan på kroppen. Medan kött är basiskt i sig men blir surt när det väl är upptaget av kroppen.
 
Pust.... man lär sig verkligen av att skriva ner det man lär sig och framför allt att man vill förklara så bra som möjligt så att andra förstår. Förstod du?

Kommentarer

  • Linn säger:

    Jag fokuserade på slutsatsen, och den förstod jag :-) Ju fler sinnen som aktiveras under inlärningsprocessen, desto lättare går det. Jag brukar också skriva ner. Rita. Berätta. Lyssna. Läsa.

    Svar: Det var bra! Jag förstår nu också. =) Så är det verkligen, ju fler sinnen desto bättre. Kram
    Sabine J Ö

    2012-10-13 | 21:29:52
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • matmedmera säger:

    Ja, därför är det så gott när man äter väl "väte joner" balanserad mat, men det kanske inte alla är medvetna om eller förstår vad händer i kroppen efter föda upptaget. Snygg förklarat

    Svar: Tack! Glad att mina ord är förståeliga... och konceptet då förstår.
    Sabine J Ö

    2012-10-14 | 08:57:42
    Bloggadress: http://www.matmedmera.eu

Kommentera inlägget här: