Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Hur gifter elimineras

Kategori: -Så fungerar kroppen och dess ämnen

Hej Hej,
 
Efter mina dagar med detoxen funderade jag på skillnaden på gifter som kommer ut med avföringen och den som kommer ut mer urinet. Men även vilka andra sätt som används för att eliminera toxiner från vår kropp. 
 
Med avföringen elimineras toxiner med hjälp av gallan som skapas i levern, därför är det viktigt att antalet gånger du går på toaletten per dag ökar under en detox. Ju fler gånger desto bättre (under detox och i vanliga fall också), men samtidigt är diarre inte bra. Samtidigt så eliminerar njurarna också gifter med hjälp av urinet, vattenlöslga ämnen. Njurarnas viktigaste funktion är att bevara, kontrollera och justera vätskebalansen i kroppen och pH värdet genom mineralbalans, genom att eliminera ämnen från blodet bevaras balansen. Att bevara dessa funktioner är egentligen deras stora funktion, men elimineringen blir ett resultat av att bevara balansen.
 
I urinet finns:
-I urinet elimineras nitrogen slagprodukter från protein metabolismen/katabolism i form av: urea, urinsyra, ammoniak och kreatinin.
-Elektrolyter huvudsakligen: natrium, kalium, ammonium, klorid, fosfat, bikarbonat och svavel för att bevara pH värdet.
-Toxiner under sjukdom lämnar kroppen med urinet: bakterier.
-Pigmenter från nedbrytningen av röda blodkroppar, framför allt en gulaktig som heter urochromes.
-Höga nivåer av hormoner kan också lämna kroppen med urinet.
-Onormala ämnen så som; blod, glykos, albumin, bitar av material och gallstenar.
-Syror, eftersom att njurarna håller en balans mellan sura och basiska ämnen i kroppen (se elektrolyter ovan).
-Vatten, eftersom att njurarna är viktig för justeringen av vattenbalansen i kroppen. Urinet är mörkt om vi är uttorkade eftersom att det inte finns tillräckligt med vatten för att späda ut urinet och dom slutprodukter som fångats upp.
 
Med hjälp av levern med avföringen:
-Matsmältningsavfall, så som onedbruten föda, tex fiber.
-Galla, eliminerar gifter från kroppen som levern har fångat upp när blodet passerat. Tungmetaler och miljögifter är två exempel, även produkter som skapats vid nedbrytningen av heme-grupper (så som hemoglobin).
-Kolesterol är också en del av gallen, som används för att kroppen ska kunna ta upp fett, men används det inte elimineras det från kroppen med avföringen, fibrer är viktigt för att gallan inte ska tas upp igen av kroppen.
 
Två andra metoder och organ som kroppen använder för att avlägsna gifter är lungorna och huden.
 
Med svett via huden
-Elektrolyter
-Vatten
-Kväveföreningar
 
Med utandningen via lungerna:
-Koldioxid
-Vatten
 

Spm du förstår så behöver vi alltså använda dessa fyra organ och metoder för att eliminera gifter, eftersom att om en av dom inte fungerar optimalt påverkar det dom andra så dom behöver arbeta hårdare. Det finns metoder för att öka svettning (träning), urinmängden (urindrivande, i måtta, och vattenintaget), lungorna (optimal andning och träning) och avföringen (laxeringsmedel, men inget jag rekommenderar). En hälsosam och balanserande kost skulle leda till ökning av avföringstillfällen, så detta är något som behöver uppnås. Laxeringsmedel bör egentligen bara användas om man lider av förstoppning och inte kan få ut någon avföring alls. Lever man ett hälsosamt livsstil och äter en nyttiig kost så ska dessa fyra elimineringsmetoder fungera som dom ska.

Kommentarer

  • Garderobsgrubbel&Byråbekymmer säger:

    intressant läsning!

    besök gärna min webshop!
    www.avanna.se

    just nu får du som bloggare fri frakt med koden
    BAG
    gäller t o m tisdag 8/10

    Svar: Tack. Kul att du tycker läsningen är intressant. Precis som jag vill ha det. =) Trevlig söndagskväll. kram
    Sabine J Ö

    2012-10-07 | 18:16:05
    Bloggadress: http://pyttis.blogg.se
  • Piccolacasa säger:

    Läste om att odla vitlök inne här: http://www.odla.nu/artiklar/ute/kryddvaxter/odla-egen-vitlok
    Fin söndag! Kram

    Svar: Tack för tipset! Man kan visst odla inomhus i kruka, men det blir inga klyftor utan en stor runt bit. Så då kan man inte nästa gång använda klyftor som man själv odlat... efteesom klyftor saknas. Då har jag lärt mig mig något nytt idag också. =) Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-10-07 | 20:02:42
  • dianasdrömmar säger:

    Intressant läsning, ha en fin måndag kram Diana

    Svar: Tack! Önskar dig också en finfin månad. Ikväll blir det yoga för mig och min karl. Skojigt! Kram
    Sabine J Ö

    2012-10-08 | 05:38:17
    Bloggadress: http://xn--dianasdrmmar-cjb.se/
  • Piccolacasa säger:

    Helt rätt, det är födelsedagspresenten som syns! Den är jättebra! Tål spis (no shit), ugn, kyl, frys och diskmaskin. Tänkte göra kålpudding i den imorgon :)
    kram och ha en fin vecka!

    Svar: Kålpudding har jag aldrig gjort.... från barndomen vet jag inte ens om jag gillar det. Men man behöver ju prova i vuxen ålder också. Vad är det i en sån? Kommer kanske recept på din blogg? Bra att ha OCH snygg! Min favvo färg faktist! Kram
    Sabine J Ö

  • Angelica säger:

    Sparar detta inlägg, mycket intressant!

    Sv: SV: Ämneslärare blir det och det är första terminen så jag är något ringrostig efter år av studieuppehåll haha.
    Hur kommer det sig att du tar bort mer mjölkprodukter? Jag är intolerant så undviker det ändå men har läst att många som inte är intoleranta ändå väljer att avstå och är lite nyfiken på varför :).
    Kram

    Svar: Ämneslärare... viket typ av ämne? Det kanske du inte vet ännu?? Tror du kommer komma igång med studierna även om du nu känner dig lite rostig. =)
    Kul att du gillade ämnet och inlägget så pass mycket att du sparar det. Bra betyg på texten.
    Jag vill undvika mjölkprodukter eftersom att vi människor är dom enda varelserna som dricker bröstmjölk från en annan varelse och jag tror därför inte att vi är menade för det. Och av den anledningen blir jag inte förvånad när jag stöter på folk som inte kan bryta ner drycken. Då kan man i och för sig säga samma sak om kött.... men tror våra kroppar har lättare (men inte super lätt) för att bryta ner kött. Efter detoxen har det gått ganska bra med att dra ner på mjölkprodukter, har börjat köpa soja och havremjölk till matlagningen som ersätter grädde. Använder om möjligt sojamjölk i kaffet. Turkisk yogurt (och sojayogurt) äter jag fortfarande. Äter du mjölkprodukter?? Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-10-09 | 10:24:15
    Bloggadress: http://naturligbebis.se

Kommentera inlägget här: