Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Underbar mat och dryck genom UK

Kategori: -Livet, exkl hälsa-delen & de andra kategorierna

Fredagen började med att jag köpte boken "50 shades of Grey" på centralstationen. (recension kommer på hela triologin vid senare tillfälle). Vid 6 på kvällen träffade jag min vän Carry som jag träffade genom jobbet för flera år sen. Hon lagade middag till mig en en annan vän till oss, Magalie, och bjöd på vin. Nedan ser du en vitlökspaj, med 3 st hela vitlöks-bollar, alltså inte klyftor, och jag trodde verkligen att jag skulle stinka dagen efter. Men det tror jag inte att vi gjorde! =)  Jag ska fråga om receptet, försöka ge mig på det själv och sen berätta hur det gick. Till pajen serverades ugnsbakade rotfrukter med purjolök och grönsallad. Det var kul att träffa brudarna, som jag inte sett på något som känns som hundra år.
 
 
 
På lördagen så var jag på föreläsningar med min skola, men det kommer ett inlägg om det senare eftersom jag tänkte berätta lite om vad vi gick igenom och fick lära oss. Efter föreläsningen i London åkte jag direkt ner till Brighton där jag träffade Berit. Hon bjöd på Spagetti Bolognese innan vi gick ut för att träffa hennes vänner och min gamla flatmate/kombo till mig, Ian. Vi drack vin, pratade, skarattade och åkte på fest hos en kompis till Berit som fyllde år. Alltid lika kul att träffa Berit och Ian.
 
På söndagen gick jag och Berit på Sunday Roast som är en av mina absoluta favoriter och en tradition jag gillar. Biff, potatis, grönsaker och sås med en speciell smak. Men jag måste erkänna att jag ätit godare kött.. men resten var mumsigt.
 
 
Efter maten skulle Berit jobba, jag satt i hennes bar och åt ost och kött bricka medans jag läste klart min bok 50 shades of Grey. (Nu läser Berit den andra boken också). Efter maten tog jag bussen till Ians jobb, en vinbutik med fina viner. Där fick jag prova på Wine-tasting och har nu en ny favorit. CENTELLEO -Tempranillo från Spanien. Lättdrucket rött vin!
 
 
Ian jobbade lite när jag var där såklart, men det funkade för mig eftersom vi kunde prata ändå. Om kunder kom in var det bara att vara en kund som testade nya viner. =)
 
 
På måndagsmorgon lyckades jag och Berit få bord på ett av mina favoritställen som jag inte ofta fått bord på. På helgerna är det fullpackat med folk. BILLIE`S rekommenderar jag starkt om du ska till Brighton någon gång.
 
 
Vi beställde grillad avokadosmörgås med bacon och ost.
 
'
 
Och så beställde vi hash browns med tre pocherade ägg och ost över. Mumsigt som bara den. Kanske inte det nyttigaste, men väldigt väldigt gott.
 
 
 Efter frukoste åkte vi in till London där vi checkade in på hotellet, åkte till camden town för lunch, promenad och lugn. På kvällen var vi på konsert, men det kommer ett inlägg lite senare om det. På tisdagen drog Berit med mig till tre museum i London, så nu behöver jag inte titta på antik konst på ungefär 5 år. Men det som jag tyckte var bäst med alla museum var mumierna i avdelningen kring Egypten. Häftigt och konstigt att se. På kvällen åkte jag hem till Carry där hon lagade Indiskt till mig, eftersom hon vet att jag vill äta massa indisk mat innan jag åker dit.
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Låter som att du hann med en massa kul - och gott - under resan! Den brittiska matkulturen är inte min favorit, svårt för vegetarianer där, men det är ju perfekt om man har vänner som kan laga mat till en :-) Kram!

    Svar: Jag håller med om att den engelska matkulturen inte alltid är den bästa. Men letar man så hittar man. Och som du säger.... om vännerna lagar mat så funkar det ju. Det värsta är nog antalet smörgåsar som människor äter till frukost, lunch och middag. =) Men i Brighton finns det en hel del vegetariska ställen, men grejen är att man inte vill leta när man är hungrig. Då vill man (jag) oftast gå in på första bästa stället. =)
    Sabine J Ö

    2012-10-25 | 22:29:53
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: