Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Bokrecension: Person-Centred Counselling in Action

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar

by Dave Mearns och Brian Thorne.

Nu har jag äntligen läst klart denna svårlästa bok, men det betyder inte att jag inte gillade den. Det användes många svåra engelska ord som blev ännu svårare på grund av domotroligt långa meningarna. Det var det enda negativa med boken, och att jag behövde läsa om flera gånger för att förstå och hänga med.

Boken är för framtida rådgivare och terapeuter, fast ändå samtidigt för "vanliga" människor som är intresserade av att prata med andra människor och/eller vill lära känna sig själva. En väldigt positiv uppbyggnad av boken var dom olika exempel som fanns efter varje nytt ämne som diskuterats, där man kunde följa ett samtal mellan rådgivaren och klienten för att få bättre förståelse för vad dom menade. (Bra eftersom att min förståelse inte alltid låg på topp.) Det finns ett tiotal böcker av samma författare som handlar om andra typer av rådgivning, men även böcker med uppföljning till denna bok om man så vill. Den som jag tycker låter mest lockande just nu är ”Cognitive-Behavioural Counselling in Action”.

Dom första 150 sidorna handlade framför allt om hur människan funkerar, vad man ska tänka på och en del tips & trix. Men peron-centred handlar om att alla är olika och att det egentligen inte finns direkta riktlinjer som ska/kan följas under ett möte med klienten, så givetvis kan alla råd inte följas på samtliga klienter.

Tänkte nämna några punkter i boken som jag tycker är viktiga, men jag går inte in på djupet eftersom att jag tycker att du själv ska läsa boken. För det första är det viktigt att veta vad klienten räknar med av att prata med dig som rådgivare, förstår dom att dom själva behöver anstränga sig eller vill dom få svar svart på vit?! Den enda som är expert på sitt eget liv är faktist personen själv, svaren måste bara hittas, dras ut från personen och belysas, då tillsammans med rådgivaren. Man behöver också förstå hur klienten ser på sig själv. Accepterar personen sina egan tankar och känslor som sina egna, eller litar den på vad andra känner och ser dessa känslor som sina egna. Det är viktigt att förstå personen/klienten för att man ska kunna fokusera på ”Person-centred counselling”. Om personen lever för att få bekräftelse från andra och samtidigt underviker misstag pga andra, behövs en förädring ske, en människa ska leva upp till sina egna förväntningar och inte någon annans och inte heller med någon annans regler. Klienten är också värd att leva som dom vill, och det behöver vissa klienter förstå och samtidigt förstå att dom själva kan ta egna beslut och lita på sina egna beslut. Det är viktigt att skapa möjligheten att utvecklas och att därför uppnå bästa möjligheterna för personen, alltså lita på sina egna känslor och beslut, och samtidigt veta att han/hon är en underbar människa och är värd det bästa (vad andra än säger).

Vad rådgivaren ska göra är inte att framstå som expert och framstå/tro att hon/han är bättre än klienten, rådgivaren ska inte heller ta beslut i klientens liv eftersom att det är något klienten ska komma fram till själv, men tillsammans med rådgivaren om klienten vill. Rådgivaren är också en person och kan om behövligt säga vad hon/han känner, om tiden är rätt. Hon/han behöver skapa en positiv relation mellan henne/honom och klienten så att klienten känner att han liter på rådgivaren, och därför vill berätta om sitt liv. Rådgivaren bestämmer inte hur länge en rådgivning ska hålla på och hur många gånger dom ska träffas, det gör klienten, men tillsammans med rådgivaren om klienten vill. Rådgivaren ska acceptera dom känslor, tankar och åsikter som klienten har, och inte döma. Många fler exempel på hur en rådgivare ska bete sig finns i boken, men detta var bara några exempel.

Dom sista hundra sidorna handlade om början, mitten och slutet av ett samtal med en klient, hur det kan gå tillväga, vilka hinder som kan dyka upp och vad man ska tänka på.

Det finns så mycket mer att säga och berätta om denna bok, men jag ska inte dra hela här och nu utan jag rekommenderar istället boken. Det är verkligen en jätte intressant bok, om man är intresserad av ämnet då förstås.

Trevlig läsning!