Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Indien inspirerad måltid

Kategori: -Underbara Resor (Marocko, Indien, UK mfl)

Jag fick inspiration från "Amy's piece of cake" till söndagens lunch, en underbar hemsida med massor av recept på indisk mat. Eftersom att jag åker till Indien om 3 månader och 3 dagar så är den indiska maten mycket lockande, dessutom vill jag veta vad allt, eller mycket i alla fall, heter innan jag kommer dit och vad jag bara måste prova när jag är där.
 
Så idag värmde jag vårrullar i ugnen (kanske inte så indiskt) och till det en grönsaksröra med grädde och vatten. Kryddorna är det som gör maten indisk tycker jag och jag använde alla jag kunde tänka mig vara indiska, och hej dundran vad gott det blev. Men vet samtidigt att det kan bli ännu godare, så jag ska nästa gång följa ett recept från början till slut. Dom kryddor jag använde var: kanel, chili, vitlök (färsk), kummin frön (bruna i färgen), spiskummin, krossade nejlikor, fänkål och oregano. Längtar så till jag får leva i en miljö med alla dessa kryddor.
 
Såhär såg rätten ut.
 
PS. Rekommenderar dig att beöka hemsidan, även om du inte gillar indisk mat för där finns allt. =)
 
 
 

Kommentarer

  • Ninni - Foto & Vardag säger:

    sv. ååh tack så mycket =)

    2012-09-09 | 18:45:43
    Bloggadress: http://ninnzanlee.blogg.se
  • Amy's piece of cake säger:

    Hej och tack för din länkning! Jag har svarat dig om methi och annat inne hos mig. Er resa låter onekligen SÅ spännande! Du får gärna fråga mera och även maila mig (mailadressen finns på bloggen) om du undrar över fler saker som har med Indien att göra! :)

    Svar: Det var så lite så, men jag fick ju inspirationen från dig och din hemsida. Paratha ska jag verkligen prova när jag är i Indien. Fast man tycker ju att det borde finnas en indisk restaurang i stan (Stockholm) som serverar Indisk frukost. De ska jag kolla runt på. Jag har faktiskt en fråga... =) jag har försökt komma i kontakt med ambassaden för att få reda på om man får ta med dig föda/mat in i Indien när man flyger?? (dom hänvisar mig till tullen. Jag är diabetiker och skulle vilja ha med mig glukos-tabletter (socker-liknande) och muchbar (med nötter) för dom tillfällen då blodsockret är lågt och behöver få upp det snabbt. Vet du det? Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-09-09 | 19:22:48
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.blogspot.se/
  • Amy's piece of cake säger:

    Glömde skriva, vilka härliga kryddor du använt dig av mums!

    2012-09-09 | 19:24:00
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.blogspot.se/
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Jag har shoppat en massa spännande indiska kryddor i en liten butik i Borås. Starkt och blir så jäkla gott! Vänja magen haha.

    Vet du, vi bokade en resa igår, i slutet av oktober drar vi till Hurghada/Egypten och firar att Kristian fyller 30. Svärmor och lillasyster hänger också på. Hurra för sol! Känner mig ekonomiskt oberoende haha. Galet.

    Svar: Ohh ekonomisk oberoende. Härligt och galet. Va roligt med 30 års firande utomlands, din present till Kristian eller? Avundsjuk jag är!... fast... jag ska ju till London och Brighton för business and pleasure! =)
    Tina, vi får ha Indisk matlagning när du kommer i Oktober! Tjoho! En månad innan behöver vi köpa en musli liknande grej på apoteket som ska förbereda magen på bakterierna. Jag var i en hälsokost butik om tips och råd. Dom rekommenderade inte bakterier i yogurt utan någon olja av malört, nejlika och valnöt som man ska lägga på tungan innan VARJE måltid när vi väl är där! Hur pass stora åtgärder tycker du vi ska ta?

    Kram på dig
    Sabine J Ö

    2012-09-12 | 10:05:34
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se

Kommentera inlägget här: