Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Matförslag för detox-dagarna

Kategori: -Detox/Rening

Ungefär såhär kommer matan se ut under mina och Tinas Detox vecka.

 

Söndagsfrukost

Grönsakssmoothie med spenat, kokt broccoli, spirulina pulver, avokado, valfria nötter, mandelmjölk och/eller vatten. Efter smoothien, blir det en halv avokado med hackade nötter över.

Söndagslunch

Guacamole (avokado, tomat, lök, vitlök, citron- el limesalt, salt) eller salsa (tomat, vitlök, chili, lök, citronsalf, kummin, salt), med lax och en blandsallad med bland annat bladsallad. Ju grönare och ju mer variation, desto bättre!

Söndagsmiddag

Soppa med lök, morot, selleri, vitlök, svamp, zucchini, spenat, vitkål, cayenne peppar, gröna ärtor, fänkål, ingefära och massor av vatten. Du kan även dricka detta vatten, utan grönsakerna, som en "buljong" till kvällsmat eftersom att det är väldigt rikt på näring. Efter att du tagit ut en del av buljongen blandar du ner linser eller bönor.

Förslag på mellanmål

Morot-, gurka- och selleristavar med salsa eller guacamole.

Nötter

Grapefrukt

Rädisor.

En kopp varmt vatten med ingefära och citron (gärna vitlök också).

Örtte under dagen.

Nässelte

Äppelmos (två äpplen i en kastrull med några msk vatten på medelvärme, rör om då och då, häll på mer vatten om för torrt, klart på 10-15 min)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Måndagsfrukost

Fruktsmoothie med bär, mandelmjölk, apelsin, citron, äpple och nötter. En halv grapefrukt och en näve nötter, efter smoothien.

Måndagslunch

Sallad på någon restaurang nära jobbet med fisk, linser eller brunt ris, utan olja men med citronjuice och kryddor. Om jag mot all förmodan inte skulle klara mig utan olja så skulle jag använda linfröolja. Om det inte blir något restaurangbesök bli det en portion av söndagens lunch eller middag.

Måndagsmiddag

Broccoli sallad (kokt), persilja, citronsaft, tomat, paprika, sesamfrön med brunt ris eller linser och sesamfrön.

Förslag på mellanmål

Morot-, gurka- och selleristavar med gårdagens salsa eller guacamole.

Nötter

Avokado

Grapefrukt

Örtte under dagen.

Nässelte

En kopp varmt vatten med ingefära och citron (gärna vitlök också).

Äppelmos (två äpplen i en kastrull med några msk vatten på medelvärme, rör om då och då, häll på mer vatten om för torrt, klart på 10-15 min)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tisdagsfrukost

Fruktsallad med nötter och valfri nötmjölk.  

Tisdagslunch

Gårdagens middag eller en restaurang sallad med fisk, ris eller bönor.

Tisdagsmiddag

Soppa med rödkål, morot selleri, linser, spenat, lök, vitlök, ingefära, gurkmeja, vatten och strö över sesamfrön. Med antingen fisk, linser eller bönor.

Förslag på mellanmål

Morot-, gurka- och selleristavar med salsa eller guacamole.

Nötter

Grapefrukt

Rädisor.

En kopp varmt vatten med ingefära och citron (gärna vitlök också).

Örtte under dagen.

Nässelte

Äppelmos (två äpplen i en kastrull med några msk vatten på medelvärme, rör om då och då, häll på mer vatten om för torrt, klart på 10-15 min)

Nässelte

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Som jag nämde i tidigare inlägg så kan jag inte undvika alla typer av kolhydrater pga min diabetes, så därför kommer jag eventuellt att äta bovetagröt till frukost. Men det beror på blodsockernivå och känslan. Jag har valt bovete eftersom att det är glutenfritt och en typ av kolhydrat som är enklare att bryta ner.

På onsdagen ska vi dricka en blandning av juicer. Men det kommer ett inlägg om dessa vid senare tillfälle. Så håll ut!

Kommentarer

  • Linn säger:

    Spännande! Så många bra matförslag, oavsett om man detoxar eller inte. Jag funderar på att testa en raw food-vecka och se hur det känns. Jag har testat en gång förut, men det var under jobb-jobb-jobb-perioden så när huvudvärken satte in andra dagen gav jag upp.

    Svar: Raw-food hade pckså vart spännande. Tyvärr vet jag inte tillräckligt om sån mat-lagning för att kunna klara mig. Men sen finns det ju massor av hemsidor och bloggar med raw-food mattips. Det är mycket vanligt att man blir trött och får huvudvärk när man renar kroppen eftersom att gifter kommer ut. Så det kan nog vara samma sak med raw-food. Men sen ska man ju försöka att inte stressa... för det kan leda till mer huvudvärk. Men det är ju vare sig man detoxar eller inte. Så nästa gång kanske du f räkna med olika typer av symptom, dricka mer vatten och inte stressa? Drack du mycket/mer vatten förresten när du provade Raw-food veckan? Kram kram på dig
    Sabine J Ö

    2012-09-22 | 15:44:54
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • elin säger:

    Detox verkar så spännande! Skulle vilja prova någongång^^

    2012-09-23 | 11:37:41
    Bloggadress: http://www.beriz.blogg.se
  • Elin säger:

    Tack för tipsen!!!

    Svar: Var så god! =)
    Sabine J Ö

    2012-09-23 | 13:30:19
    Bloggadress: http://www.fluffmonster.blogg.se
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Du är grym! Tyvärr har det redan gått åt skogen för mig idag, så jag startar imorgon och kör en dag längre istället, rätt ska vara rätt=)

    Hur har det gått för dig idag, följt schemat?

    Svar: Japp, det går bra. Morgonsmoothien med grönsaker blev helt Ok, Till lunch blev det kokt fisk, med salsa och zuzzhinisallad. Gott som bara den!! Japp... rätt ska vara rätt!! Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-09-23 | 16:45:58
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se
  • Mika säger:

    Hej,

    Schyssta tips :). Hur göra med träning..?

    /Mika

    Svar: Hej Hej, Kul att du gillar mat-förslagen. Men dom går ju också att variera i all oändlighet. =)

    Hur jag gör med träningen?! Menar du då vad jag äter? Jag åt en bönsallad och äppelmos med massa nötter innan jag gick på yogan. Träning är inte mitt starkaste område, så jag är osäker på vad man egentligen borde äta. Men jag tänkte: Protein. Men sen ska man inte träna alldeles för mycket (eller snarare för hårt) när man går igenom en detox eller fastar. Kram
    Sabine J Ö

    2012-09-26 | 06:10:07
    Bloggadress: http://elfstromskans.blogg.se

Kommentera inlägget här: