Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Provade göra sesammjölk

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

 
Jag hittade receptet av sesammjölk på förpackningen av sesamfrön, och självklart ville jag prova. Smaken var ingenting för mig alls, men om du tycker om tahini så kommer du troligtvis tycka om denna nötmjölk. Även om det inte tillfredställde mina smaklökar, så vill jag dela med mig av receptet eftersom det kanske kan bli din nya favorit.
 
Blötlägg 1 dl sesamfrön med 4 dl vatten över natten.
Mixa fröna med en liten del av vattnet en stund.
Häll sen sakta i resten av vattnet.
Häll i lite honung för sötma.
Mixa ner en banan för smaken.
 
Servera!
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Aldrig provat detta, men blir väldigt inspirerad. Jag håller på och exprimenterar med nötgröt för tillfället. Lite sesammjölk till det så går jag "all in"! :-)

    Svar: Ja men då ska du prova. Men min favorit är mandelmjölk, det säger i alla fall min smaklökar. =) Nötgröt? Tell me more! =)
    Sabine J Ö

    2012-10-03 | 23:23:31
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Försöker få in mer protein och fett i min kost, för jag upplever att jag blir hungrig så ofta. Jag har blandat ut havregryn med nötter som jag mixat till ett mjöl. Först kokar jag havregryn (halva mängden som står på paketet för en portion) och sedan tar jag kastrullen från plattan och blandar i nötmjölet, utan att koka upp det igen. Har också lite äpplebitar och kanel i. Har inte riktigt bestämt mig för om jag tycker att det är gott eller inte. Det är i alla fall inte äckligt :-)

    Svar: Men då kanske en nötmjölk skulle passa fint... det är ju fett och protein i det.... och kolhydrater. Googla runt lite på cashew nöt mjölk... med sen mjölken silar man inte bort fibrerna (jämfört med mandelmjölk), så det är ju fyllande. =) I sesan mjölk tar man inte heller bort fibrerna. Hunger... då tänker jag att du ska vara försiktig med mängden kolhydrater.... men ska forska lite mer på det där när jag kommer hem från mormor. Inte äckligt är bra! =) Men mumsigt hade varit bäst så klart. Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-10-04 | 22:34:21
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • EVELINA KNIPSTRÖM säger:

    Har en känsla av att smaken inte skulle tilltala mig heller, men det låter hälsosamt så kanske man borde pröva ändå =)

    Svar: Man kan annars göra mjölk av mandlar eller cashew nötter också. Själv har jag bara provat mandelmjölk som är min favorit. Sök i min sök-funktion så får du recept och tillvägagångssätt. Det rekommenderar jag annars! Kram
    Sabine J Ö

    2012-10-09 | 18:05:17
    Bloggadress: http://evelinaknipstrom.com

Kommentera inlägget här: