Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Varför Tabbouli med fyllda biffar

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
Tabbouli är en av mina favorit sallader och något jag äter ofta hemma hos oss, eller när jag är på Food-courts och det alternativet finns. Ja, hur är denna rätt/måltid nyttig och givande för kropp och själ egentligen?!

För det första innehåller tabboulin en stor mängd järn, tack vare persiljan som är bas ingrediensen. Och för att järn ska upptas på bästa sätt bör C-vitamin också finnas med i rätten, och som tur är så är citron rik på just denna vitamin. Så genom att äta persiljan (järn) tillsammans med citron (C-vitamin) förbättras upptaget av järnet. Detta kan allså vara en bra måltid för dom personer med till exempel anemi, eftersom att järn är viktigt för produktionen av nytt blod.
 
Dessutom så rekommenderas det att man bör äta antingen en kolhydrat-baserad eller protein-baserad måltid, alltså inte båda typerna i samma mål. Denna metod används eftersom att dom olika typerna av föda behöver olika typer av pH miljö för att bryta ner. Och om man äter båda produkterna ger man dubbla budskap i kroppen. MEN, detta behöver inte gälla alla människor eftersom att många kroppar kan handskas med detta. Men har du problem med matsmältningen kan du kanske prova denna metod och det kan ge resultat. Man får helt enkelt prova sig fram.
 
Tabbouli
 
Massor av bladpersilja
1 st tomat
1 st röd paprika
1st charlottenlök
1 bit chili eller chilipulver
1 st citron
3-4 msk linfröolja
Salt, peppar, chilipulver och kanel
Hacka allt, utom citronen, i småbitar. Pressa ut citronsaften över salladen, häll över oljan och kryddorna. Ganska mycket av samtliga kryddor, men smaka av. Voila, min favorit på din tallrik!
 
Fyllda biffar
 
Köttfärs
1 st lök
Lite skorpmjöl
En skvätt grädde.
Salt och peppar och massa olika kryddor beroende på smaken.
 
Fyllning
Cantadou vitlök
 
Gör riktigt platta pannkakor av köttfärsblandningen, lägg en klick cantadou mitt i pannkakan, vik över kanterna och skapa en köttfärsbiff. Stek i smör.
 
Såsen brukar min kärlek röra ihop med grädde, buljong och massa kryddor i skyn som blev över efter att köttet var stekt.
 
 

Kommentarer

  • ROXANNA - Kamp efter Cancern - Äntligen Mamma säger:

    absolut inte :)
    gott det såg ut
    ha en trevlig dag

    2012-09-08 | 14:20:43
    Bloggadress: http://roxxanna.se
  • Blackelf säger:

    Jag brukar gå på ett recept som har några matskedar bulgur i när jag gör Tabbouleh, men det är alltså inte bra tt mixa..får alltså stryka det nästa gång.

    Svar: Jo det ska egentligen vara bulgur i riktig tabbouli, men jag lägger inte alltid i det. I denna måltid struntade jag i det eftersom att det var kött till. =)
    Sabine J Ö

    2012-09-08 | 16:28:31
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se
  • Daniella säger:

    - Hej! Vad gör du på en sån här fin onsdag då? :)

    Svar: Vilken planet befinner du dig på... idag är det söndag?! Eller är det en spam fråga?
    Sabine J Ö

    2012-09-09 | 10:36:33
    Bloggadress: http://daniellaevelina.blogg.se
  • Daniella säger:

    *SVAR:* Jorden faktiskt :) Märkte inte det förrän nu, nä det var ingen spamfråga.

    Svar: =) Min söndag har varit lugn och skön med städ, matlagning och bloggande. Hoppas du också haft en bra söndag.
    Sabine J Ö

    2012-09-09 | 14:37:47
    Bloggadress: http://daniellaevelina.blogg.se

Kommentera inlägget här: