Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Veckans Tips: Andas rätt/meditation

Kategori: -Detox/Rening

Hej hej,
 
Nu har jag och kärleken börjat på Yoga-lektioner några gånger och det som man fokuseerar på mest är andningen. Rätt andningen kan göra att man hamnar  ett meditativt tillstånd och dessutom lever i nuet eftersom att man fokusera så andningen hela tiden. Fokuserar på det som är här och nu!! Rätt andning minskar stress-nivån, gör oss avslappnade, förbättrar energinivån och ökar koncentrationen. Genom att andas rätt ger man kroppen rätt mängd syre, samtidigt som man låter ha kroppen kvar rätt mängd koldioxid. Koldioxid behövs också i kroppen.
 
Kolla in denna hemsida för flera olika andningstips. (http://www.halsosidorna.se/Andningsovningar.htm)
 
I väldigt korta drag är rätt andning att andas med buken, bröstet och nyckelbenet, och alltså inte bara använda en av dessa delar. Och luften ska passera genom näsan.

Kommentarer

  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Har nästan glömt bort hur man andas genom munnen. Känns konstigt och onaturligt. Har precis kommit hem från yogapasset, idag var det fokus på styrka, fick testa olika varianter av krigaren. Bra idag, men jag är helt slut nu - kanske inte världens bästa idé att köra en 8,5 km långpromenad alldeles innan. Sover nog gott ikväll.

    Jag har gjort om detox-guiden så den passar mig och mina smaklökar lite bättre. Startar imorgon - och avslutar på torsdag, kanske skjuter jag bara på dagarna, eller så kör jag två "onsdagar" får se hur det känns. Jag skippar frukosten - eftersom jag aldrig äter det annars så känner jag att det funkar bäst för mig, det får bli grönt te när jag kommer till jobbet som vanligt=) Har också tänkt att köra helt vegetariskt - och gärna så mycket rawfood som möjligt. Kul det ska bli!

    2012-09-23 | 19:29:05
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se
  • Linn säger:

    Jag jobbar jättemycket med vardagsandningen nu, försöker fokusera på andningen lite då och då under dagen. Det gör verkligen underverk!

    Svar: Underverk är underbart!! Jag började tänka mer på min andning när jag vid jul fick en radio med hela världens radio-kanaler. När vi lägger oss lyssnar vi på något lugnande och fokuserar samtidigt på andningen. Sen dess har jag börja tänka på det oftare och oftare! Men skulle personligen inte kalla det underverk för mig ännu, men det kommer! =) Har du några speciella andningsövningar du följer? Kram
    Sabine J Ö

    2012-09-23 | 20:16:31
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    När jag yogar brukar jag göra de här: http://www.thesecretsofyoga.com/breathing/breath-of-fire.html http://yoga.about.com/od/breathing/a/nadisodhana.htm http://www.abc-of-yoga.com/pranayama/basic/viloma.asp

    I vardagen handlar det nog mest om att jag försöker bli mer medveten om min andning. Stanna upp då och då och känna efter. Andas jag uppe i halsen? Och så tar jag 3-5 lite djupare andetag innan jag fortsätter med det jag höll på med :-)

    Svar: Så gör jag också.... stannar upp.. .. tar några djupa och lugna andetag,... tänker efter hur det känns i kroppen... sen fortsätter det jag höll på med.
    Länken du skickade fungerade inte. Vill du prova igen?? Jag och kärleken pratade om att yoga hemma. Inte hela pass utan snarare bara några övningar för att träna på ställningarna och för att förbättra fokus och andning. Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-09-26 | 11:19:19
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se

Kommentera inlägget här: