Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Zen fundering: What is the essence of this mind?

Kategori: -Österländsk filosofi

Jag fortsätter läsa, fundera och lära med mina Zen kort, och det senaste jag drog var "What is the essence of this mind?".  Den tillhörande texten handlarr om en Mästare som skriver brev till en person som är på väg att dö. Brevet ser ut såhär:
"The essence of your mine is not born, so it will never die. It is not an existence which is perishable. It is not an emptiness which is mere void. It has neither colour nor form. It enjoys no pleasures and suffers no pain. I know you are very ill. Lika a good Zen-student, you are facingthat sickness squarely. You may not know exacly who is suffering, but question yourself: What is the essence of this mind?  Think only of this. You will need no more. Covet nothing. Your end, which is endless, is as a smowflake dissolving in the pure air"

Jag tycker detta verkligen är ett intressant ämne och lite läsigt, läskigt eftersom att man inte vet vad som händer efter döden. Men många, inte alla, har en åsikt eller tro om vad dom tror kommer att hända efter man dör. Men detta gör detta Zen kort ännu intressantare eftersom att det Mästaren jämför den döende med en snöfling, den sista meningen som får brevet att falla på plats. En snöflinga som i atomernas form finns kvar, men ändrar uppbyggnad, snöflingan blir ren luft! 
 Samtidigt som brevet berättar för den döende att han aldrig blivit född eller komma dö, eftersom att han alltid har varit här, och då alltså bara ändrats form i sitt levande. Du är ett vittne av det som händer den kropp du nu har, medans din innersta natur (funderingar, upplevelser och känslor skulle jag tro) existerar i sig själv, utan kroppen. Fråga dig själv "Vad är kärnan i detta sinne?" så är men längre inte rädd för att dö för att man förstår att man inte lider utan istället är ett vittne av det som kroppen lider av. Endast DU kan veta vad som finns i DITT sinne, ingen annan.
 
Samtidigt har många säkert sett människor som börjar leva mer EFTER att dom fått reda på att dom lider av en dödlig sjukdom och kommer kanske dö tidigare än snittet, beroende på sjukdom så klart. När jag fick diabetes började jag leva ännu mer till exempel, kanske dåligt exempel eftersom att jag inte är döende, bara möjligtvis får fler hälsoproblem under livet. Men det fick mig ändå att leva mer, viljan att leva mer ökade! Undrar varför det är så, någon som har en fundering? har du själv upplevt något liknande?
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: