Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Behöver du rensa levern?

Kategori: -Detox/Rening

Hej Hej,
 
Planerade att göra ett inlägg om leverrening i samband med att jag påbörjade min detox för ett tag sen. Även om jag bröt detoxen så tänkte jag i alla fall berätta om tekniker som kan användas för att rena levern.
 
Den mest kända leverreningen är med 1,5 msk kallpressad olivolja, saften från en citron och 2 glas vatten. Antingen dricker man denna blandning en gång om dagen eller så dricker man 1/3 av blandningen innan frukost, lunch och middag. Detta kan skapa gallsten i avföringen, vilket är ett mycket gott tecken om man lider av det. Det finns en lite tyngre variant av leverrening av gallsten och då är det även med epsomsalt (magnessium sulfat) som man kan köpa i hälsokostbutik. Detta är laxerande för kroppen om man får i sig för mycket. Googla runt för att hitta beskrivningar på hur man utför denna lite "tyngre" varianten.
 
En grönsak som renar levern är rödbetor, så att göra din egen juice eller äta dom färska är en god ide. Nu när maskrosorna snart börjar komma så kan en sallad av bladen också vara bra eftersom att det stimulerat levern att utsöndra galla, det stimulerar också njurarna. Både njurarna och levern är nödvändiga organ vid detox.
 
Har tidigare rekommenderat Zarahs side för hälsa och jag gör det igen. Klicka här för olika ämnen som renar kroppen (nejlika, timjan, pepparmynta, alfalfa m fl). Om du gillar yoga rekommenderar jag också att kolla på "Detox your liver with yoga" på youtube. Klicka här för filmen
 
 

Kommentarer

  • blackelf säger:

    Oh vilket bra inlägg!!
    Då lär ju Borstj vara riktigt bra för lever detox! :D

    Svar: Tack, glad att du gillar det. Aldrig provat borstj själv, men med den mängden rödbetor tipar jag på att det är bra. MEN... när man värmer upp grönsaker försvinner en del av effekten och dom nyttiga ämnena. Men mycket av nyttigheterna hamnar i vätskan så det är ju bra. Socker och köttet skulle jag undvika vid detox däremot... det fanns i ett av receptet som jag hittade. Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-04-26 | 15:48:43
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se
  • Angelica säger:

    Jätte bra inlägg!

    Svar: Tackar! Önskar dig en finfin söndag!
    Sabine J Ö

    2013-04-27 | 14:02:15
  • Amy's piece of cake säger:

    Är det vanligt att man rensar levern på det här viset? Jag har aldrig hört talas om det... men sedan är jag en novis gällande detox :)

    Svar: Den "lättare" varianten utan Epsomsalt är ganska vanlig. Om jag inte minns fel har jag läst i tidningar att många kändisar i USA kör denna varianten. Den lite "tyngre" har jag inte hört någon köra, förutom mina skolkompisar då.... vi provar ju det mesta. =) Jag har kört den lättare varianten men inte den tyngre. Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-04-27 | 21:08:09
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.se/
  • milla säger:

    Intressant inlägg har aldrig gjort leverrensning bara tänkt tanken. Detox har jag gjort två gånger:)

    Svar: Eftersom att levern är det viktigaste reningsorgan är det en bra idé att fokusera på organet vid en detox. Jag har provat den "lättare" varianten och jag tycker det känns bra. Kram
    Sabine J Ö

    2013-04-27 | 23:09:01
    Bloggadress: http://millashalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här: