Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Juicedax

Kategori: -Himmelriket med Juicer & Smoothie

Det kändes som om det var länge sen jag gjorde juice hemma, så det kändes som om det var dax igen. Sagt och gjort, plockade ut grönsaker från kylen som jag ville använda. Denna grönsaksjuice gillade till och med min kärlek som inte är förtjust i rödbetsjuice alls, men tillsammans med sötman från äpplena och morötterna blev det till och med så gott att kärleken gillade juicen. Jag tyckte den blev super god också!
De blev:
2 rödbetor
3 äpplen
5 små morötter
3 stänger selleri
1 gurka
7 cm ingefära
 
Rödbetor är den där grönsaken som färger maten, händerna och skärbrädan röd, den må varja jobbig till färgen med den är rik på flera viktiga ämnen. Så som järn, kalium, niacin (B3), koppar, vitamin C, folinsyra (B9), zink, kalcium, magan, fosfor och magnessium. Genom att äta färska rödbetor kan man mäta hur snabb matsmältning man har, eftersom att grönsaken kan färga avföringen och även urinet. Från mun till anus ska det ta runt 21 timmar (+-3). Det används för att rena levern och tror höja järnnivån vid brist. 
 
Äpple: innehåller vitamin A, B1, B2, B6, C, järn, kalcium, kalium, magnessium, sulfur mm. Denna frukt tros vara an anti-cancar stödjare. Det innehåller också ämnet pektin som finns i vissa kolhydrater (i korta drag) och detta ämne skapar ett gele i tarmarna som eliminerar toxiner.
 
Morot: innehåller många alla vitaminer utom A vitamin ooch även mineralerna järn, kalium, fosfor, kalium, krom, magnessium och jod. Morötter främjar friska ögon och hud, samt renar levern.
 
Selleri är känt för den låga mängden kalorier och sin höga mängd natrium. Den innehåller mycket fibrer och vätska samtidigt som det är vätskedrivande. Det innehåller mycket vitamin B, vitamin C, kalicum, kalium och fosfor.Det tros också lugna nervsystemet och minska syran (höga pH värdet).   

Ingefära är rikt på C vitamin, B3, B6, koppar, zink, magnesium och kalium. Innehåller många antioxidanter och tros sänka det onda LDL-kolesterolet. En naturligt "antibiotika", skapar värme i kroppen.
 
Gurka: är rikt på vitaminerna B och C samt mineralerna kalcium, järn, fosfat, kalium, svavel och natrium. Har en stark vätskedrivande effekt och minskar därför bevarandet av vätska i kroppen. Vilket för vissa kan vara positivt och negativt för andra. Minskar blodtrycket och är bra för hår, naglar och huden.
 
 
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    tänkte också passa på att fråga, har du provat biodraine tabletterna vid detox någon gång?
    jag har kört dem ett par ggr tidigare och de sätter ju igång systemet så att säga. men jag är ju nybörjare inom detox, så har du tips på andra "hjälpmedel" när man genomgår en detox?

    Svar: Hej Hej, Nix, jag har inte provat på biodraine tabletter någon gång.... men det låter ju som om det gör sitt jobb med att skapa tarmrörelse.
    "Hjälpmedel" vid detox så har jag faktiskt själv endast använt Holistic detox pulver, men sen finns det ju mycket annat som man kan behöva tänka på när man genomgår en detox. Drick mycket vatten, om du ska äta så ska du äta naturlig och nyttig mat (jag kör på grönt, frukt, fisk, bönor och något undantag här och där), sen finns det olika typer av grönsaksjuicer och drycker som kan vara till stöd (rötbeta,aleo vera, äpple, citronvatten, maskros te mm), fibrer är också viktigt och så finns det ju förstås The Master Cleanse. Sen kan man tillföra visa produkter för att rena levern också... eftersom att det är en av kroppens viktigaste "reningsverk" i kroppen. Men jag återkommer med inlägg om det som jag skriver på just nu. =)

    Kram
    Sabine J Ö

    2013-04-10 | 15:54:48
  • Tess säger:

    Åh vad gott det låter, super bra tips!!

    Svar: Super mumsigt kan jag lova. Brukar du också göra juicer av frukt eller grönt? Kram
    Sabine J Ö

    2013-04-17 | 21:48:13
    Bloggadress: http://theresekostresa.blogg.se

Kommentera inlägget här: