Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Ökar vs Minskar upptaget av järn i punktform

Kategori: -Mineraler / Vitaminer

 

Fortsättning från tidgare inlägg

Det som kan öka upptaget av järn

-Koppar och/eller fosfor i tarmen kan öka upptaget av järn, men en balans är viktig. Om kopparnivån i kroppen är låg är oftast också järnnivån låg, eftersom att dessa ofta går hand i hand.

 

-Aminosyror behövs för att kroppen ska kunna ta upp flera olika mineraler, och järn är en av dessa. Så genom att öka intaget av protein så som kött eller baljväxter kan man förbättra upptaget, men givetvis inte så att det går över styr. Dessa produkter innehåller också en hel del järn. Kött stimulerar magsäcken att utsöndra mer magsaft (vilket grönsaker inte gör till samma grad), vilket omvandlar järnet så att det enklare kan absorberas.

 

-Höga nivåer fosfor, koppar, kobalt och mangan ökar upptaget (men inte för mycket eftersom att ett överskott kan förhindra upptaget).

 

-Syror, så som magsyra och citron, ökar upptaget av järn eftersom att det omvandlar formen ferric till en form som är mer mottaglig för att bli absorberas, ferrous.

 

Det som kan minska upptaget av järn

-Höga nivåer mangan minskar upptaget av järn, på samma sätt som höga nivåer av järn hämmar intaget av mangan.

 

-Järn konkurrerar med bly för absorption ställen i tarmarna. Förvara därför aldrig överbliven mat i en burk av bly. Jag har googlat runt lite men hittar ingen specifik produkt som innehåller bly, men däremot finns det en hel del artiklar om just bly i mat.

 

-Kaffe och svart te, som innehåller koffein och garvsyra, minskar också upptaget av mineralen.

 

-Kalcium är ett annat ämne som konkurrerar med järn om absorptionsställen i tarmen. Så om det finns alldeles för mycket kalcium i dieten, tar dessa all "plats" i upptagsreceptorerna.

 

-Höga nivåer av zink förhindrar upptaget.

 

-Ämnen så som fosfor (kött), oxalat (spenat) och fytinsyra (fullkorn) är alla absorptionshämmande efterom att dom binder till järnet och skapar en sammansättning som inte kan absorberas av kroppen.

 

-Låga nivåer av saltsyra i magsäcken minskar upptaget av järn.

 

-Om man har snabb matsmältning, eller att maten går snabbt genom kroppen, minskar upptaget av järn. Detta eftersom att upptaget av järn är en lång process. Det tar mellan 2-4 timmar för kroppen att absorbera järnet i kosten.

 

 

Finns rikt i: Kött, inälvsmat, bladgrönsaker så som spenat, mangoldkruskål och maskros, gryn, mjöl, fullkornsris, torkade bönor, ärtor speciellt lima bönor, sojabönor, kidneybönor och gröna ärtor. Nötter speciellt mandel, brazil nuts och de flesta frön är rika på järn. Broccoli, sparris och äggula innehåller också en hel del järn.

Kommentarer

  • Linn säger:

    Tycker att det är jättesvårt att äta optimerat för järnupptaget. Mjölkprodukter, exempelvis, hämmar upptaget men (kan vara) bra av andra skäl. Baljväxter hjälper till, men (kan) ha andra nackdelar.

    Just nu kör jag på blutsaft varje dag, förutom en vecka i månaden då jag tar Niferex järntillskott istället. I slutet av sommaren ska jag ta ett nytt test och kolla om det verkar räcka.

    Kram!

    Svar: Jo det är ju tyvärr så att dom flesta produkter har både för- och nackdelar. men det är då man får fundera på vad som verkligen är det viktigaste... och så tror jag att om man inte äter överdrivet mycket av någonting och äter varierande så blir det bra i slutändan. Men balans är det viktigaste! Gällande Niferex så funderar jag på om det inte borde räcka? Tänker att det kanske är ganska starka doser som man får av doktorn, men kan jag ha fel?! Blutsaft har jag hört ska va bra, men har själv aldrig kollat upp det. Tror du att du kommer fundera på och ta tillvara några av punkterna jag skrivit i inlägget?Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-05-02 | 18:10:12
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Niferex äter jag som sagt bara en vecka i månaden (du vet vilken...). Kanske räcker det, jag vet inte? Får se vad uppföljningen visar efter sommaren.

    Jag försöker dra ner på det svarta teet, även om det bär emot. Byter ut åtminstone en eller ett par koppar om dagen mot örtte numera, och så har jag börjat fixa en kanna med vatten med citron i varje dag, det funkar rätt bra som substitut (detta bland annat efter att ha läst din rapport, har inte mailat något svar än, men har tagit till mig en del redan).

    Sen försöker jag att äta mer broccoli, och försöker också undvika ex. mjölkprodukter när jag äter dagens mest järnrika mål. Kanske klämmer jag i mig en apelsin också, för att öka upptaget.

    Kram!

    Svar: Det låter som om du gör en hel del saker för att öka upptaget av järnet. Jag hade någonstans i bakhuvudet att det kan ta flera månader att återställa en brist på järn, så jag drog fram en bok som jag läser mycket i och precis så var det. Det KAN ta flera månader innan balansen är helt återställd, men du började med järn-behandlingen i januari va? Så efter sommaren har det ju gått några månader (several month uttrycker dom det som) så då borde resultatet tala sanning om du förstår hur jag menar. =) Kram kram på dig
    Sabine J Ö

    2013-05-03 | 15:19:57
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: