Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Valet & Kvalet av vegetarism

Kategori: -Mina tankar & känslor

Efter lite mer än 4 månader utan kött, men med fisk har jag fortfarande inte bestämt mig för om jag ska fortsätta vara semi-vegetarian eller ej. Jag saknar inte direkt kött, förutom ibland en pasta carbonara, chorizo korv, korvstroganoff och en blodig biff, men bacon och korv är ju inte direkt dom nyttigaste köttprodukterna så därför tänker jag att jag inte ska gå tillbaka till kött-riket för deras skull. Men möjligtvisen för den blodiga biffen, yummy! Men, jag tror att det är enklare att hålla sig borta från all typ av kött istället för att bara undvika några få. Är det någon som gått igenom samma fundering och händelse?
 
Efter att jag blev vegetarian när jag var i Indien efter rädsla att bli magsjuk, så fortsatte jag "projektet" efter att jag kom hem i tron på att jag skulle känna någon fysisk förändring. Till och med en förbättring! Men jag upplevde inte någon förändring alls! När jag var i Brighton sist pratade jag med en vän som var vegetarian i mer än tio år innan hon började äta kött igen. Jag frågade om hon upplevde någon förändring, men det gjorde hon inte. Har någon av er gått från vegetarian till köttätare, eller tvärtom, och kände några förändringar?
 
Samtidigt är väl det egentligen inte ett beslut som man behöver ta, utan jag kan ju fortsätta på samma sätt som nu, tills jag eventuellt en dag vill äta en köttbit.

Kommentarer

  • Linn säger:

    Om, jag säger OM, jag skulle börja äta kött igen så skulle jag göra det utifrån ett etiskt och hälsmässigt perspektiv.

    Då skulle jag äta kött från djur som betat det de är gjorda för att beta (för deras skull, men också för att köttet blir nyttigare så, och kött från djur som slaktats på ett ok sätt.

    Jag tycker inte att själva dödandet är fel egentligen, döden i sig är inget att frukta tror jag. Däremot kan jag inte tänka mig att stödja det långa och svåra lidande som många djur utsätts för innan de hamnar i människormagar.

    Kanske kan det vara ett sätt för dig att äta kött om du skulle känna för det?

    Kram

    Svar: Jo men den tankar har jag också.. Att OM jag börjar äta kött ska det vara lyckliga djur som levt på gräs och sånt dom ska äta. Inte massa kemikalier och annat strunt. Jag och Viktor kollade runt på butiker som säljer ekologiskt kött när jag påbörjade veggo tanken som i inlägget. Det hittade några butiker runt om i Stockholm så det känns ju positivt. Och så hade dom korv med bara kött och kryddor! =) Men vi får se... jag fortsätter som jag gjort. Jag tänker egentligen inte heller på dödandet, möjligen lidandet om dom levt ett hemskt liv. Har hittat en dokumentär om just detta som jag tänkte kolla på. Någon skrev att dom blev vegetarian efter att ha sett dokumentären. Gillar dokumentärer! =)Trevlig helg på dig. Kramis
    Sabine J Ö

    2013-04-26 | 20:08:16
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Madelaine säger:

    Hej Sabine.
    Jag har gått från ekologisk köttätare till att i stort sätt bli vegan. Jag äter fisk o mjölkprodukter när jag är bortbjuden eller är ute o äter o inget annat finns.
    Jag har även mjölk i mitt morgonkaffe, som är det ända kaffet jag dricker per dag. Jag har inte hittat nåt annat som passar i kaffet.
    Anledningen till att jag tog steget hit är jag alltid varit vegetarian i hjärtat. Jag älskar djur o natur och med ytterligare info från b la Petra Axlund Stegman samt böcker jag läst var det inte så svårt att ta steget.
    Jag märker inte heller av någon skillnad men innan jag lärde mig att ta extra kosttillskott var jag trött mest hela tiden.
    Det är viktigt att läsa på o veta hur man ska äta för att få i sig allt man behöver samt vilka tillskott som är viktiga.
    Jag tycker också det kan vara bra att läsa både för o nackdelar med vegan/ vegetarisk kost så man inte stirrar sig blind o blir för enkelspårig.
    Lycka till med din kost :)

    Svar: Hej hej, Tack för att du delade med dig av din kost historia. Ja, det är verkligen jätte viktigt att man vet vad som är för- och nackdelar med att vara vegan/vegetarian. Men för det mesta känner jag att jag har ganska stor koll, men ibland inser jag kanske att det är något jag saknar. Men jag tror att ha en varierande kost hjälper väldigt mycket också. Dessutom får jag ju en hel del proteiner från fisk. När du märkte att du var så himla trött, innan du tog tillskott, var du vegan då och åt du fisk? Vilka tillskott äter du? Det är egentligen bara alla processade kött produkter (med kemikalier) som jag vill hålla mig borta ifrån (korv, smörgåsskinka, bacon) och det var därför jag valde att fortsätta vara semi-vegetarian (äta fisk) efter att jag kom hem från resan i Indien. Det är också därför att jag funderar på att äta kött men då bara ekologiskt kött från lyckliga och fiska djur. =) Ha det bäst. Kram
    Sabine J Ö

    2013-05-01 | 11:14:05
    Bloggadress: http://www.foodclean.wordpress.com
  • madelaine säger:

    Hej igen :)
    Bra att du frågar,, när jag skriver tror jag att jag får med även det jag tänker, men så är ju inte riktigt fallet.
    Jag tycker nämligen också att jag är jättebra koll på vad jag stoppar i mig även om jag inte har någon typ av kalkylator som räknar ut åt mig.
    Vad jag trodde innan var att jag kunde använda mig av Bjästflingor t ex för att få i mig B12, men det räcker absolut inte. Idag tar jag tillskott av B-12 och helst ska tillskott av B12 vara sådant som smälter i munnen alt du tuggar på, för att det ska ge så bra utsöndring som möjligt.
    Jag tar även en mulitvitamintablett, järntillskott och omega3 av algolja.

    Jag tror det är mycket viktigt att komma fram till vad som funkar bra för var och en.
    Det händer även att jag äter ekologiska ägg och fårost tycker jag är jättegott.
    Jag vill nämligen inte känna något förbud eller dåligt samvete i samband med mat, men samtidigt vill jag bara äta mat som genererar näring och energi.

    Jag åt fisk ibland innan också, men eftersom det blir så sällan, så blir det för lite för att ge effekt, om du förstår vad jag menar,om man inte kompletterar med kosttillskott.
    De tillskott jag tar är bara wholefoods alltså inte framställt syntetisk väg.

    Din resa i Indien verkar riktigt intressant.
    Vad tycker du om Ayurveda?
    Ayurveda är annars något som intresserar mig. Jag kan inte så mycket än, men det jag läser tycker jag stämmer in på mitt element.

    Kram och ha en riktigt skön helg
    / Madelaine

    Svar: Hihi... sån är jag också... men texterna innehåller inte alltid mina tankar....tyvärr =)
    Det där med förbud och ångestkänslor kring maten tror jag att många människor kan uppleva. "Åhh nej, nu åt jag skräpmat igen, Usch på mig", men man behöver kunna njuta av saker man älskar ibland. Jag älskar chips till exempel och det är något som är ett treat för mig och jag har inga planer på att ta bort detta treat. =) Men självklart som du säger så vill jag också äta mat som genererar mycket näring och energi. Detta är ju det viktigaste vi har och jag anser att om man äter en varierande kost så får man i sig det flesta mineraler och vitaminerna. Jag ska kolla lite djupare på det där med B12 och hur man kan få i sig mer sånt. Ska kolla igenom skolböckerna och så kanske det blir ett inlägg om det också. Finns alltid så mycket information som man önskar fanns i huvudet redan. =)

    Jag kan inte direkt något om ayurveda, men jag tycker att filosofin är intressant (av det jag vet). Men på tisdag ska jag och min pojkvän faktiskt gå på en föreläsning om auyrvedisk matlagning som ska bli riktigt spännande tycker jag. Det är en kille som skrivit en bok om detta som ska snacka, kolla halsa.se för mer information.

    Kram kram på dig
    Sabine J Ö

    2013-05-03 | 19:19:05
    Bloggadress: http://www.foodclean.wordpress.com

Kommentera inlägget här: