Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

I am a meat eater

Kategori: -Mina tankar & känslor

 
I början av augusti berättade jag för tre av mina älskade kollegor att det känns som om min talförmåga försämrats den senaste tiden, jag hittar inte ord och jag sluddrar betydligt mer. Då sa min kollega att det kan bero på vitamin B12 brist, en vitamin som är viktigt för frisk nerver och som finns i kött och öl. Det låter ju helt logiskt eftersom att friska nerver krävs för att signaler ska kunna skickas fram och tillbaka, upp och ner i kroppen längs nerverna. En kost utan kött och öl kan alltså leda till nervskador. Annat symptom är trötthet, något som jag inte känt av under dagen men istället har jag behövts mer sömn denna sommar än vad som vanligtvis krävs på sommaren för min del. På vintern har jag alltid behövt mer sömn.
 
Så, exakt 8 månader var jag vegetarian (men åt fisk) innan jag den 14 augusti började att äta kött igen. Jag och kärleken åkte för att handla in lite ekologiskt kött i Kötthallen i närheten av där vi bor. Vi köpte entrecote, färs och bacon i eko-format. Så till middag lagade min kärlek spagetti carbonara för att fira denna dag. Kärleken är en Meat-lover och är riktigt glad över att jag äter kött igen.
 
Men meningen är att jag ska hålla det till ekologiskt kött och vilt kött (ren, älg mm) så att jag inte får i mig alla de mediciner och antibiotika som djuren vanligtvis kan få i sig. Och så att jag vet att djuren ätit bra mat när de vuxit upp. Jag blev inte vegetarian för att jag tyckte synd om djuren, utan för en resa till Indien, min egen hälsas skull och för ett prova-på-projekt. Men under mina utlandsvistelser har jag ätit kött utan att veta om det är ekologiskt eller inte. Carpaccio är något som jag längtat efter och ätit flera gånger under semestern i Frankrike. Mums säger jag!
 
Nu är det början av september och jag har ätit ekologiskt kött några gånger/vecka och fisk lika så. Jag har upptäckt att hitta ekologisk kötthandlare i Stockholm inte är det enklaste projektet. Jag har ringt runt och gått till både hötorghallen och östermalmshallen och där är mycket närodlat men dom kan inte lova att det är ekologiskt. Givetvis är jag super glad att dom är ärliga på den frågan, men jag har lärt mig att företag kan råka illa ut om dom säljer sitt kött under felaktiga förutsättningar. Det verkar hur som helst som om det bästa sättet att få tag på ekologisk kött är att beställa direkt från bönder som har eko-odling. 20 kg kött för runt 3000kr.
 
Är det någon som har något tips på handlare i Stockholmsområdet som inriktar sig på ekologiskt kött?? Eftersom att jag ska ha familjen över på middag på söndag är jag just nu (och har varit i två veckor) ute efter en stor stek (stor rostbiff som jag får tillaga själv). Någon som vet vart man kan handla detta?
 
Så, har min talförmåga förbättrats ännu? Jag skulle nog inte påstod att det är speciellt stora förändringar på talet i sig, men jag är mer kvick och skärpt i knoppen. Jag upplever också att min kropp är mer avslappnad, under sommaren upptäckte jag att jag gick och spände mina händer även om jag hela tiden försökte slappna av. Detta är också något som har förändrats.
 
Är du en av de personer som började äta kött efter en tid som vegetarian och upplevde olika symptom??

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Hej!
    Min syster producerar ekologiskt nötkött i Jämtland som de säljer i Stockholm några ggr per termin.
    Om du köper ett kvarts djur så kan du få jättefina söndagsstekar!

    Är du intresserad kan jag berätta mer.

    Svar: Vi kollade på att köpa del av ett djur från en bondgård, men det var 30 kg....vilket vi inte får plats med i vår frys. Men hur många kg är ett kvarts djur och vad kostar det?? Tack för tipset. Ha det gott. Kram
    Sabine J Ö

    2013-10-01 | 07:31:01
  • Estelle säger:

    Angående B12-brist, det tar ju lång tid att få det, om du skulle ha fått det på bara 8 månader så måste ditt förråd ha varit väldigt lågt innan.
    Har du testat ditt B12-värde de senaste åren?
    Skulle nog vara en bra ide´att göra annars.

    Jag har varit vegetarian i över halva mitt liv, men börjat äta lite kött de senaste året typ, hade hoppats på att det skulle få mig att må både psykiskt och fysiskt bättre, bland annat ge mig ork och mer lugn, men jag har faktiskt inte märkt av det alls.
    Körde en hel vecka i somras med kött till lunchen varje dag, den veckan mådde jag hemskt faktiskt.
    Magen blev lugnare, men jag fick konstiga enorma svett-attacker på eftermiddagarna och blev yr och illamående m.m.
    Dessutom fick jag finnar på ett sätt som jag inte brukar ha och som jag inte sett till sen tonåren.
    Efter det har jag inte gjort om det och heller inte haft dessa symptom.
    Kan tänka mig att äta kött någon gång ibland nu, men mer för enkelhetens skull ute om det inte går att få något annat vettigt...
    Ekologiskt, helst gräsbetat var för övrigt det kött jag åt och det jag vill äta om jag gör det ibland.
    Både för att jag inte vill ha i mig djurens antibiotika/andra mediciner och för att de djuren förhoppningsvis mått bättre, har haft ett bättre liv allmänt.

    Min bror var vegetarian under många år, men kände att han behövde kött igen.
    Redan första gången han åt det igen kände han sig starkare och lugnare i hela sig (kan ju ha varit mest psykologiskt?!?)

    Svar: Jo jag tänkte på det där med att man faktiskt har ett förråd som kan hålla i flera år, så det behöver inte vara B12 brist. Men jag kan inte minnas att jag gjort B12 test någon gång, så det kan kanske ha tagit slut efter dom 9 månaderna. Men jag tror mer på protein brist faktiskt!
    Jag tror att om man börjar med kött (eller vilken produkt som helst) för snabbt så tror jag att kroppen kan få en chock vilket kanske kan göra att man mår hemskt. Men sen kan de ju vara så att kött inte är något för dig. Sen kanske man behöver fundera vilken typ av kött man inte mår bra av. Jag tror nämligen att rött kött till exempel är svårare/mer arbete för matsmältningssystemet att bryta ner än till exempel kyckling eller fisk. Vilka typer av kött åt du i somras, minns du det? Varierande kanske?!

    Psykologiskt.... jag tror på det där med placebo.... om man tror på något väldigt mycket så blir det säkert mycket bättre av att äta kött/inte äta kött. Men mest tror jag att det beror på sin egna kropp och alla mår bra av olika. Många av mina vänner (som är/har provat vara vegetarianer) har inte känt någon skillnad alls mellan dom olika kost-varianterna. =) Alla är olika helt enkelt!

    Ha det gott Kram

    PS. Eko kött rockar! =)
    Sabine J Ö

    2013-10-27 | 08:48:22
    Bloggadress: http://www.tankarsombankar.blogg.se

Kommentera inlägget här: