Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Bra och dåliga egenskaper med två livsmedel

Kategori: -Pluggdagar

 
 
Idag på min pluggdag har jag skrivit klart arbetet om hur urinsystemet fungerar, dessutom har jag börjat på uppgiften där jag ska diiskutera två typer avlivsmedel. Där jag ska nämna en positiv egenskap och en negative egenskap med produkten. Jaag har valt att skriva om nötter och frukter. Jag tror att man egenligen kanske ska välja en typ av frukt oh en typ av nöt, men genom att välja en hel grupp så kan jag skriva om det som gäller alla frukter och nötter. Men än så länge har jag bara skrivit om frukter, så det positiva är alla dom mineraler, vitaminer, fibrer, antioxidanter och andra bra ämnen som finns i frukter. Medans den negativa delen är fruktosen. Ni kan läsa mer om fruktos i ett tidigare inlägg jag skrivit här.
 
Dessutom så har jag kontaktat två framtida testpersoner för mina Case Histories som jag ska skriva inför del 17. Hoppas dom fortfarande är intresserade.
 
På tala om frukt och nötter åt jag en jätte god fruktsallad till mellanmål idag. Rekommenderas!
 
1/2 Granatäpple
1 Apelsin
1 msk nykrossade Linfrön
1 msk nykrossade Solrosfrön
1 tsk Kokosflan
1 tsk Psylliumfrön
 
 
Ps. Duken har jag köpt i Indien.... fast det behöver inte vara en duk, den kan hänga på väggen eller så kan man ligga på den på stranden. Jag såg alla möjliga varianter i Indien.
 

Kommentarer

  • Lissen säger:

    Salladen låter god och väldigt nyttig.

    Vad härligt det låter med din resa och som jag förstår är du ressugen igen. Det är jag också :-)

    Jag reste en arrangerad till Nepal med http://www.tjejresor.nu/index.php eller goggla på Tant Gröns tjejresor. Gillade upplägget och är verkligen nöjd med min resa. Kostar en del, men jag fick fantastiska upplevelser.

    Ha en fin vecka. // Lissen

    Svar: Jag är nog ressugen mest hela tiden. :-) vart vill du åka härnäst? tjejresor låter som ett företag som man inte tar med sig sin pojkvän på.
    Eller kan man det?
    Trevlig helg på dig. Kram från sabine

    Sabine J Ö

    2013-02-13 | 21:38:31
    Bloggadress: http://lissento.blogg.se
  • Anonym säger:

    Ser gott ut!:)

    Svar: Den var super mumsig oxå. Rekommenderas starkt. Trevlig lördags kväll
    Sabine J Ö

    2013-02-16 | 10:30:35
    Bloggadress: http://nattstad.se/zahraas
  • Linn säger:

    Åh, jag tror jag har en liknande. Eller två... Fast jag köpte i jordfärger - brunt, rött, beige.

    Har försökt byta ut en del av frukten mot bär just på grund av fruktosen, men tror fortfarande att fördelarna med frukt överväger nackdelarna. Eller? Sen har jag ätit rätt mycket frukt per dag, så det skadar kanske inte att hitta alternativ till vissa mål.

    Svar: Haha... (jag tror du pratar om "duken")... det blir enkelt att man köper på sig såna grejer när man är i Indien. HiHi.
    Jag tror absolut också att fördelarna med frukt överväger mot nackdelarna, så länge man håller sig inom rimliga gränser. Men byter man ut lite av frukten mot bär tror jag att det är bättre, jag är inte säker men tror det är mindre mängd fruktos och glukos i bär än i frukt. (men är inte säker) Det är ju oftast dessa bär som innehåller en hel del antioxidanter. hur mycket frukt äter du per dag?? För mig går det helt i perioder. Ibland inga, ibland flera och det är då om jag gör smoothie eller juicer. Kram kram på dig
    Sabine J Ö

    2013-02-16 | 22:48:22
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Jo, sambon (som oftast är påläst) påstår att det är mindre fruktos i bär.

    Det varierar med frukten, med jag har väl 3-4 äpplen bara i den dagliga juicen, sen äter jag gärna en apelsin, kanske har en banan i yoghurten eller smoothien... Fruktsallader gillar jag också. Men bär går ju precis lika bra i de allra flesta fall!

    Kram

    Svar: Gör du juice varje dag? Till frukost eller när du kommer hem efter jobbet?? Duktigt i alla fall. Ibland gör jag en gång i veckan, ibland mer sällan. Men kan ha att göra med att jag behöver köpa en ny juicemaster. =) Fruktsallader är min favorit för tillfället, vad det gäller frukt intaget. Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-02-19 | 21:23:47
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Ja, det blir faktiskt varje dag, oftast när jag kommer hem från jobbet. Det jobbigaste är ju själva rengöringen, men den tar oftast sambon hand om. En uppdelning vi gjorde när jag klagade över att jag gjorde merparten av hushållsarbetet :-)

    Svar: Ohh va bra med en karl som rengör maskinen. Hos oss gör jag både juicen och diskar för jag vet att V dricker juicen och får i sig massa viktiga ämnen. Han får i sig fruktjuicen och i alla fall en klunk grönsaksjuice. =) Det är bra att dricka dessa juicer... men fundera. Gör du många grönsaksjuicer också eller blir det mest frukt? Kram
    Sabine J Ö

    2013-02-21 | 11:35:39
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: