Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Kryddplantagen i Trekkady

Kategori: -Underbara Resor (Marocko, Indien, UK mfl)

På våran fyra timmars bilresa till Tigerreservatet, berget och staden Treekkady/Periyar stannade vi några gånger för att sträcka på benen, ta foton och äta lunch. Vi åt dosa i en liten by där måltiden kostade 4 kronor ungefär. Galet billigt!
 
Trekkady är en stad med ett tigerreservat (periyar) och många kryddplantage. Ungefär varannan butik i staden sålde kryddor. Vissa dyrare än andra, saffran till exempel kostade lika mycket som i Sverige. Men andra kryddor köpte vi i massor. Så nu har jag köpt söta små kryddburkar till hemmet som jag fyllt på med alla kryddor. Vi var på Martial art show innan vi gick på middag där ölen serverades i tekannor.
 
Dagen efter gick vi upp vid 6 tiden för att åka till tiger reservatet för att kolla efter tigrar och elefanter. Turen genom reservatet tog tre timmar men tyvärr såg vi inte några tigrar eller elefanter. Men vi såg bisonoxar och konstiga fåglar. Efter turen gick vi på frukost och efter det var det shopping och lugn som stod på allas schema. En lugn och härlig dag helt enkelt! På eftermiddagen var vi på kryddplantage vandring där ägaren förklarade massor om kardemumma, ingefära, kaffebönor, kokobönor, gummiträd, peppar, gurkmeja och white star blad som gör att man slutar känna sötma för 20 min. Riktigt intressant tycker jag! Trekkady är verkligen en stad för kryddintreserade människor och jag är en av dom!
 
 
 
Kyrka i teplantaget.
 
 
Teplantaget
 
 
Öl serverades i tekannor
 
 
Reservatet
 
 
Trekking genom kardemummaväxterna.
 
 
Papayaträd
 
 
Arbetande kvinnor på tefältet.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: