Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Udaipur för julafton x 2

Kategori: -Underbara Resor (Marocko, Indien, UK mfl)

På tåget mellan Pushkar och Udaipur började en liten pojke prata med oss, han hade miljoner frågor och lika så var det för oss. Resan var 4 timmar lång och vi pratade under nästan hela resan.  En spännande upplevelse som fick oss att lära känna en indiska familj.

Hotellet vi checkade in på var verkligen snoffsigt och läckert plus att dom hade pool. Första dagen tog vi en promenad genom staden med guiden för att få ett hum om hur staden ser ut och vad den har att erbjuda. Vi var på ett galleri där dom målade indisk konst med massa små detaljer innan vi åt middag på grannhotellet. Där fick jag lära mig läxan att alltid fråga om priset på vin och att jag i fortsättningen ska dricka öl i Indien. Det var en mysig och lugn dag.

På julafton väckte Tina mig med presenter, halsband och örhängen! Super gulligt av henne! Sen åkte vi alla till City Palace för en guidadtur men jag kom vid det här laget fram till  att palats-och-tempel-kvoten är nådd. Efter palatset var vi några som gick på matlagningskurs och det var verkligen super kul. Jag lärde mig massa nya recept, så nu vet jag vad som ska serveras hemma hos mig nästa gång vi har middag.

Efter matlagningskurs, shopping och turist-grejer gick jag och 5 personer till en restaurang med takterass och utsikt över hela sjön. Underbart vackert att få se den vackra solnedgången med nya fantastiska vänner och lugn. Middagen intogs senare på ett ställe där efterrätten blev en vattenpipa som delades mellan dom flesta.

På juldagen, som är dagen då jul firas för dom andra i gruppen, hade vi frukost på grannhotellet och delade ut julklappar (secrret santa). Alla fick ett nr mellan 1 och 15. Den som fick nr 1 fick börja med att välja en present på bordet och sen öppna den. Personen med nr 2 kunde sno presenten som just blev öppnad eller välja en ny. Varje person kunde sno present max tre gånger och varje klapp kunde bli snodd tre gånger också. Min secret santa present blev en indisk kockbok och den presenten jag fick med mig hem var en mortel av samma typ av marmor som Taj Mahal är byggt av. Denna står nu i mitt kök och används endast till min indiska matlagning. Efter frukosten låg vi sen vid poolen hela dagen och drack öl, åt mat och skrattade. Underbart! Till middagen hade vår guide fixat en överraskningsmiddag på en takterass där bordet var gömt under rosenblad. Romantiskt i en av Indiens mest romantiska stad!

Dagen efter drog vi vidare i jeepar ut i djungeln till Ranakpur.

Foto från tågresan.

The Lake Palace.

Jag lagar somosa fyllda med potatisröra. Ny favorit!

Linsgrytan står och puttrar under vacker utsikt.

Kvinnor tvättar i sjön.

Konst längst kanelen.

Poserar framför sjön efter en hård turistdag! =)

Secret Santa presenter.

Juldagen med rosblad och julgran