Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Gram kolhydrater i ägg

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

Hej hej,
 
Igår morse åt jag en äggröra med 2 ägg, 1 tomat, 1 minilök, 2 cm chili och ruccola och selleri vid sidan om samt kaffe med grädde och havremjölk. Som diabetiker tog jag inget insulin till detta, med tanka på att det inte finns speciellt mycket kolhydrater i dessa produkter.... tänkte jag. När jag kollade min blodsocker två timmar senare hade mitt blodsocker stigit mer än jag trodde det skulle. Så... tänkte jag.... vad åt jag som förändrade mina värden så snabbt och bestämmde mig för att kolla upp dom olika produkterna.
 
Två ägg: 0.6- 0.76 gram kolhydrater för två råa ägg. Kokar man dom blir mängden plötsligt högra (?). 2.68g för två stekta ägg.
 
En tomat: 4.82g.
 
En stjälk selleri: 1.19g.
 
En minilök: Eftersom jag inte vet namnet på denna lök så letade jag information på en gullök och 1/4 gullök innehåller 4.2g.
 
2 cm röd chili: 1.32g.
 
En näve ruccola: 1.5g för en kopp, ungefär så mycket som jag hade i min sallad.
 
1 msk olivolja: 0g.
 
Kaffe: 1.09g
 
En skvätt havremjölk: Enligt förpackningen innehåller 100g mjölk 6.5g kolhydrater. Men vet inte hur mycket 1/3 deciliter mjölk är i vikt.
 
En skvätt grädde: 1 msk=0.42g
 
TOTALT intag av kolydrater  15.34gram kolhydrater (har ej räknat med mandelmjölken)
 
Slutsatsen är att det är logiskt att mitt blodsocker steg som det gjorde med tanke på att jag ändå fick i mit 15.34 gram kolhydrater.
 
PS. Hemsidan jag hittade den mesta av informationen på var http://www.fatsecret.com/
 
 

Kommentarer

  • Mari säger:

    Sjukt intressant blogg. Här kommer jag sitta och läsa en massa =)

    Svar: Kul att du gillar den och det jag skriver. Du är så välkommen tillbaka. ;-) Kram
    Sabine J Ö

    2013-07-02 | 07:41:23
    Bloggadress: http://www.marriie.blogg.se
  • Mari säger:

    SV. :) Tack. Har redan läst massa intressant inlägg, bläddrar mig igenom.

    Svar: Kul! Du är Välkommen att läsa tills du storknar! ;-)
    Sabine J Ö

    2013-07-02 | 19:34:07
    Bloggadress: http://www.marriie.blogg.se

Kommentera inlägget här: