Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Grapejuice with sour lemon

Kategori: -Himmelriket med Juicer & Smoothie

 
Nu var det dax för att göra juice igen, det blev en supergod fruktjuice med vindruvor, söt och sur på samma gång! Dessutom gjorde jag en grönsaksjuice, men jag kom fram till att nästa gång ska jag inte använda rödbetor för jag börjar tröttna både på färg och smak. Men här berättar jag lite om fruktjuicen och hur den kan påverka hälsan.
 
En stor klase röda vindruvor
1 grapefrukt
1 citron
2 päron
 
Vindruvor innehåller främst kolhydrater framför allt fruktsocker & fiber, en liten mängd protein och inget fett. Dom är rika på vitamin A, vitamin C, liten mängd B vitaminerna och en hel del kalium och mangan. Druvorna renar tarmarna och därför har en vindruvsfasta utvecklats där man endast äter druvor och dricker vatten och druvjuice. Eftersom att småkryp dras till dessa söta druvor blir dom starkt besprutade för att hålla krypen borta. Av den anledningen bör man endast äta ekologiska vindruvor.
 
Päron: innehåller vitaminerna B6 och C samt mineralerna koppar och kalium. Päron innehåller också en typ av fruktsocker som tolereras lättare hos diabetiker, detta ämne heter levulos. Eftersom att päron innehåller så mycket bra fibrer hjälper det även till vid rening av kroppen (detoxification). 
 
Citron: innehåller C-, betakaroten, kalcium, magnessium, kalium mm. Är en antioxidant och är därför bra för rening av systemet på gifter, speciellt levern. Neutraliserar även skadliga bakterier. 
 
Grapefrukt har ett GI på 25, alltså ganska lågt. Frukten används för att minska aptiten, minska i vikt och förbättra matsmältningen. Det är av dessa anledningar som grapefrukt dieten har utvecklats. Dom näringsämnen som finns rikt i denna citrusfrukt är kalium, vitamin A, vitamin C och biotin.
 
 
 

Kommentarer

  • fight4fit säger:

    Låter fantastiskt gott!

    Svar: Verkligen supergod!
    Sabine J Ö

    2013-07-12 | 15:11:24
    Bloggadress: http://www.fight4fit.se
  • Amy's piece of cake säger:

    Vilken god juice och nyttig också! Jag har svarat dig ang mandelsmöret inne hos mig. :) Önskar dig också en kanonfin sommar, kram på dig!

    Svar: Två flugor i en smäll, nyttig och god! Imorgon ska jag göra mandelsmör efter ditt tips! Kram på dig
    Sabine J Ö

    2013-07-12 | 23:55:03
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.se/
  • Linn säger:

    Härligt att vara tillbaka i bloggvärlden och hos dig igen! :-) Den här juicen låter supergod tycker jag. Jag kan vara lite känslig för det som är allt för surt men jag får för mig att med päron och vindruvor så blir det nog riktigt mumsigt!

    Kramar till dig!

    Svar: Om den är för sur kan du kanske blanda ner någon annan frukt som är mer söt.... för att balansera det med dina smaklökar. Rekommenderar! =) Kram
    Sabine J Ö

    2013-07-14 | 11:40:27
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: