Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Mind, Spirit and Body

Kategori: -Mina tankar & känslor

Tänkte en natt på tillståndet "trötthet" och funderade på om tröttet är ett fysiskt eller psykiskt tillstånd. Jag menar, trötthet kan man känna dels i fysiska kroppen, men också den psykiska kroppen. Det får mig att tänka är att trötthet är ett tecken på att det är en koppling mellan mind, body och spirit.
 
Kollar man på google är trötthet orsakat av neurofysiologiskt beteende, vilket betyder att det är kopplat till nervsystemt. Så, nervsystemet fungerar i korta drag genom att skicka elektroniska impulser med olika neurotransmitter för att informera en annan del av kroppen vad som ska ske (utsöndra hormon) eller just har skett (spik i handen). Så det är alltså en störning i detta system, detta system som kopplar samman psyket och det fysiska. Nervsystemet informerar kroppen om de olika fysiska funktioner och handlingar som behöver utföras. Och enligt min uppfattning kan det psykiska kroppen informera den fysiska kroppen om vad som händer. Det är en diskussionsfrågor om negativa tankar och känslor påverkar den fysiska hälsa, men det är jag säker på att det gör, även om alla kanske inte håller mer. Vad tror eller tycker du?
 
Man kan känna trötthet i den fysiska kroppen, tex muskler efter ett träningspass eller man kan känna en mer psykologisk trötthet, med symptom så som känslomässig trötthet, nedsättning av kognitiva funktioner eller omotivation.Egenligen är det kanske en hel del drabbel, trötthet är ett neurofysiologisk problem (fysikt), men symptomen kan visa sig på sinnet, kroppen och i anden/själen. Det är enligt mig ett tecken på att allt är kopplat samma. Det är kanske till och md nervsystemet som kopplar dom tre samman.
 
Vad tror du? Är allt kopplat?

Kommentarer

  • Viktor säger:

    Kul reflektion! "Själen," kan jag tycka, är svår att definiera, men nog "hänger vi ihop" alltid!? :)
    Har egen erfarenhet av det fysiska<=>psykologiska-samspelet och helt klart kan den ena delen påverka den andra - understimulans och överstimulans. Psykisk påfrestning kan t ex ge fysisk utmattning, sömnsvårighet och lindriga eller kraftiga, sjukliga symtom [kanske t o m orsaka dödsfall, om "psykisk chock/trauma" kan vara möjligt?]. Men jag skulle nog tro att, på andra hållet, så är det väl vanligast att det är för LITEN fysisk aktivitet som späder på "psykisk trötthet?"
    Men, vad vet jag? - Det enda jag vet är att när jag haft stor press och negativ stimulans, så har jag mått psykiskt dåligt, som påverkat mig fysiskt negativt, i allra högsta grad (sömn, syn, minne, temperament och allmän trötthet) :(
    Men det var DÅ det och nu mår jag bra på alla plan! ;)
    Ha det bäst!

    Svar: HiHi, jo håller med. Själen är lite svår definierad. Men som du säger, nog hänger det ihop. Som du säger tror jag att det är åt båda hållen. Understimulans och överstimulans kan vara skadligt för oss alla, sen reagerar ju alla också olika. Det som är understimulans för mig behöver inte vara det för dig. Riktigt intressant med kroppen, knoppen och själen!
    Glad att höra att du mår bra på alla plan nu och att du kommit förbi dina svårigheter. Ha det gott och önskar dig en trevlig sommar. Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-07-16 | 18:28:49

Kommentera inlägget här: