Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Det finns inga regler kring näring och balans!

Kategori: -Mina tankar & känslor

Jag tror inte det finns några svarta och vita regler i näringslära, bara insikter och riktlinjer. Det är oerhört viktigt att förstå att alla människor är olika och mår bra på olika typer av kost. Vi behöver ha tid och viljan att vilja förstå våra egna kroppar, för att vi ska veta vad som passar just dig bäst. 
 
Sen har jag funderat på det här med vitaminer och mineraler. Det är otroligt viktigt att det är balans mellan dessa näringsämnen och att samtliga finns tillgängliga i kroppen. Anledningen till detta är för att dom alla behöver en eller flera av de andra vitaminerna och mineralerna för att kunna aborberas, brytas ner och för att utföra sina viktiga arbeten. Man hör att man kan lider av benskörhet  om man saknar kalcium i kroppen, vitamin D behövs för att kroppen ska kunna absorbera kalcium, det behöver vitamin A och vitamin C för transporteringen av kalcium över cellmembranet och samtidigt förbättrar kalcium upptaget av vitamin B12. Dessom, om magnessium är låg kan det kalcium som finns närvarande inte användas eftersom att kalcium och magnessium behöver finnas i en balans mellan varandra.
Ett annat exempel är vitamin B9 (folsyra), där vitamin B3, vitamin B12 och vitamin C behövs för att det ska kunna omvandlas till sin aktiva form, och tillsammans med C vitamin och B12 kan kroppen använda/nyttja proteiner. En annan vitamin är B6 som behövs för att det omättade fetter GLA ska kunna omvandlas till prostaglandiner, en otroligt viktig funktion för en frisk kropp. Prostaglandiner är ett hormon-liknande ämne med oerhört viktiga funktioner, men läs gärna mer om prostaglandiner genom att göra en sökning i Sök funktionen.
 
Som ni förstår kanske min kropp inte kan använda kalcium eftersom att magnessium nivån är låg, medans du inte kan absorbera kalcium eftersom att vitamin D saknas i din kropp. Alla är olika, och behöver därför olika ämnen. Men min åsikt är att så länge man äter en balanserad kost med mycket grönsaker så får man i sig det mesta. Gärna ekologiskt också så att man inte får i sig massa kemikalier som gör att kroppen måste hanskas med dessa istället för att utföra sitt "dagliga och vanliga" arbete. Energin bör läggas på viktiga funktioner istället för att behövas ta hand om skräp. 
 
Så en person kan uppleva både humörsvängningar och en obalans på energi nivån efter att ha ätit kolhydrater, medan en annan kanske inte känner av några som helst symptom. Vissa mår toppen av och kan absorbera järn i spenat, andra inte. Du kanske mår bra av stora mängder fett, medan jag inte gör det. Jag kanske inte kan gå upp i vikt, hur mycket jag än äter, medan en annan har svårigheter med att gå ner. Alla behöver lyssna på sin egen kropp och göra vad  just den mår bäst av. 
 
Lyssnar du på din kropp?
 

Kommentarer

  • Lissen säger:

    Försöker att äta balanserat och det går för det mesta bra. Men tyvärr slarvar jag ibland och skåpäter när jag borde ha ätit middag.


    Svar: Ja, slarvar gör vi alla ibland tror jag! Men jag är mer sån att jag äter frukost, lunch och middag men då ibland inte alltid speciellt nyttigt. Som quesadilla (vit mjöl) eller mitt treat... chips! =) Jag tror att så länge det inte är en vana och att det inte är varje dag, så är det OK. Men sen beror det på hälsan också, om man verkligen upplever jobbiga symptom och vill bli fri från dom, då tror jag att även dessa undantag/avvikelser har betydelse. Men som jag alltid säger, det beror på person och hur ofta. =) Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-06-10 | 20:54:24
    Bloggadress: http://lissento.blogg.se
  • Ida Nilsson säger:

    Visst lyssnar jag på min kropp, men ibland fuskar man ju litegrann och det gör vi nog allihop :) Man kan ju definitivt vara nyttigare, men samtidigt så lever man bara en gång, och visst är ätbara ting en väldigt viktig del av livet? :)

    Svar: Ja fuskar gör vi nog alla! Tror (men vet inte) att människor som går på strikta dieter till och med fuskar ibland. Som du säger, man lever bara en gång. =) Ätbara ting är viktigt, mina stora passioner i livet /förutom mina studier) är att resa och prova/äta ny god mat. Ha det gott. Kram
    Sabine J Ö

    2013-06-11 | 20:06:33
    Bloggadress: http://idacnilssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här: