Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Känslan kring Bikram yoga

Kategori: -Österländsk filosofi

I tisdags var jag och tjejerna på Bikram yoga, första gången för mig. Jag visste att det skulle bli svettigt och j**ligt jobbigt, men man kan aldrig föreställa sig en sån jobbig känsla.
 
Jag är glad att jag hade så lite kläder på mig eftersom att jag började svettas som en galning inom två minuter. Du vet när du är på semester, solen steker, du ligger på stranden och orkar inte röra dig eftersom att du är så varm?! Så kändes det i mitten av passet ungefär. Jag trodde jag svettades mycket när jag var i södra Indien i vintras, men detta var dubbelt så svettigt fast på ett annat sätt eftersom att jag rörde mig så mycket. Vi började passet med en andningsövning, troligtvis för att få i oss den varma luften. Sen var det hard core, enligt mig, med balansövningar och positioner som fick benen att kännas som gele. Kolla in denna länk för att de positionerna man gjorde. Det må se lätt ut på bilderna, men att utföra alla med högt tempo och hög temperatur är INTE samma sak. På min andra yoga kurs som jag och kärleken gått på svettas vi ingen, men gör liknande övningar, om man jämför med bikram yogan. Jag var så svag och skakig i benen att jag inte kunde vara med på alla övningar. Ett tag kände jag mig till och med illamående, inte bra alls! Yoga instruktören pratade om att det är OK att jag inte klarar ett helt pass eller övningarna (typ ha huvudet mot knäna) eftersom att jag är nybörjare. Men då tänker jag... "Vadå... du tror väl ändå inte att jag kommer klara allt galant gång nr 2?" Självklart kommer jag göra mitt bästa, men man vill ju också överleva mjölksyran och illamåendet. När jag gick hem efter passet så kändes det i kroppen som om jag varit på träningsläger i en vecka, såå mör! =)
 
Jag skulle ha gått idag på bikram igen, men jag har sån träningsvärk (och jag orkar inte) så nästa gång blir på söndag istället. Japp... bikram får två till chanser! Nästa gång ska jag dricka massor av vatten under dagen, inte äta allt för nära inpå. Sist åt jag två timmar innan och ska försöka äta fyra timmar innan denna gång istället.
 
Har du provat bikram yoga?
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: