Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

På allas läppar-Hästkött

Kategori: -Mina tankar & känslor

Det som ingen har missat är att många har köpt köttbullar och lasange med hästkött istället för biff som det varit märkt med. Men det är inte bara Sverige som är utsatt utan även länder så som Tyskland, Storbritanien, Italien, Polen och Holland. Men det är i snitt inte faktumet att vi ätit hästkött som oroar oss, utan det är att företag ljugit för mig & samhället. Vi har helt enkelt blivit grundlurade och det känns inte bra eller rätt! Man blir arg!
 
Det får en verkligen att fundera över vad mer man äter, dricker, tvättar håret med, smörjer in sig med osv, som är skadligt. Det står "Naturligt" och "Botar" på flaskor och förpackningar och vi tror på det. Det står på oljor från växtriket, "innehåller inte kolesterol" eller "låga mängde kolesterol" men visste du att det inte finns kolesterol i något från växtriket, så det är alltså naturligt kolesterolfritt.
 
En annan sak som jag har hört (har inga bevis på att det är sant) är att Sverige importerar flera ton åsnekött varje år. Det får mig verkligen att  fundera på vad åsnekött märks som i butikerna. Är det det som blir hästkött, fläskfile eller kanske kattmat?! Det vet vi inte! Men som sagt, detta kan vara falsk information och bara en myt.
 
Personligt är jag inte rädd att jag kan ha ätit hästkött. Många tänker kanske att hästarna kan varit sjuka osv, men då tänker jag bara på dom kossor och grisar som säljs i butikerna. Hur naturligt uppvuxna har dom varit, jag tror absolut att dom fått massa antibiotika och mediciner för att hålla sig friska och för att bli tjocka fort. Eftersom att det ger företagen en vinst och det är ju oftast det viktigaste för dom. Dessutom är säkert en del av djuren uppvuxna på besprutad mat. Så allt som djuren får i sig får även vi i oss och av den anledningen tror jag inte att hästkött är mer farligt än annat kött.
 
Vad tror och tänker du om hela häst-historien?

Kommentarer

  • Viktor säger:

    Ja, lurad blir man nog på löpandeband! :-)
    Att söka en ökad kunskap, ifrån flera håll och där man är kritisk till källans information samt bakomliggande syfte, är nog enda sättet att minimera sin "lur-faktor" :-) Häst- eller hamburgekött, som det också är känt som, är enligt uppgift ett mycket bra kött, med sundare fetthalt etc än mycket annat i våra butiker, dessutom med mycket bättre uppfödningsförhållanden och färre/mindre mediciner än t ex kor, kyckling och kanske framförallt grisar. Viltkött är förstås ansett att kanske vara det allra bästa köttet, ur miljö- och hälsosynpunkt, men jag tror, med tanke på den påstådda, lavinartade höjningen av hästköttsförsäljningen, att många skulle vilja variera och äta mer hästkött, men att det har varit mycket svårt att få tag på i våra vanliga butiker - hoppas att det förändra(t)s och att det blir enklare att köpa t ex en fin hästentrecôte framöver (till alla obesprutade grönsakerna förstås och som variation till den MSC-märkta fisken :-).
    - Kan rekommendera boken "Den hemlige kocken" för att få ett intressant perspektiv på vad vi stoppar i oss och vad det betyder för vår (o)hälsa [Sabine, du har nog mer koll på detaljerna kring den, om nån undrar mera :-)]
    Kram

    Svar: Kritisk borde man alltid vara. Tyvärr orkar man (jag) inte springa runt att vara kritisk till allt. =) Även om jag vet att jag borde. Men som tur är lär man sig med tiden vad man kan äta och vad man bör undvika. En kollega berättade om en butik i stan där dom säljer mumsiga hästentrecote, ska kolla med henne vart det låg. Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-03-09 | 10:39:55
  • Linn säger:

    Jag behöver ju inte heller oroa mig för att ha fått i mig hästkött, men jag är bekymrad över hur mycket bluff och båg det är i livsmedels- och säkert också skönhetsbranschen. Vi har ju liksom inte en chans i världen att kontrollera...

    Har kommit på mig själv med att misstro en del ekologiska märkningar. I går beställde jag hem algolja (för Omega 3) och läste alla fina ord om hur algerna var odlade giftfritt och vad tabletterna skulle inehålla. Men så tänkte jag: vad 17 vet jag om det?

    Det känns rätt obehagligt tycker jag.

    Svar: Nä som vegetarian behöver du ju inte oroa dig. =) Men som du säger så får det en att fundera på alla andra bluffer. Läste en artikel på naturalnews hemsida om just alger och vad tester har visat att dom faktiskt innehåller, gifter i mängder! Läs hela artikeln här: http://www.chlorellafactor.com/ Den viktigaste punkten var att man inte ska köpa från Kina eftersom att det är mest förorenat.
    Det känns som om man inte kan lita på något företag om någonting. Usch säger jag. Det hade varit bäst om man bodde på landet med dina djur och sitt växthus. Då vet man typ vad man äter. (om man köper in friska djur och frön för odlingen) =)
    Sabine J Ö

    2013-03-09 | 18:59:18
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: