Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Tävling vs samarbete

Kategori: -Mina tankar & känslor

Jag och min kärlek var på Folkmusikfestival på Värmdö med några hundra människor, främst i åldern 50 plus, men det fanns även yngre människor där. På kvällen åt vi middag med livemusik och det var en hel del äldre människor som dansade gammeldans på olika dansgolv. Det var underbart att se alla äldre bjuda upp varandra och ta en sväng på dansgolvet.
 
Lite senare satt jag och Viktor i varsina fotöljer och lyssnade på musiken som spelades lite längre bort. Helt plötsligt säger en farbror vid bordet brevid till sina vänner "Ska vi ta och spela lite innan piano-jäveln kommer tillbaka", och gamlingarna började jamma. Till en början var det två stycken som spelade nyckelharpa, en man som spelade på sitt antika & vackra dragspel och en fjärde person som spelade munspel (han hade en låda med flera olika munspel, troligtvis med olika stämmor). En person valde låt och allt eftersom kom det till fler människor som ville vara med att spela just den sången som spelades då. Till slut var det även en gitarr-, en fiol- och en flöjtspelare med i jammingen. Det ver verkligen fantastiskt att få uppleva denna sammanhållning och detta samarbete mellan personerna och deras instrument. Lyssnade man riktigt noga kunde man höra varje enskilt instrument som var vackert spelat, men tillsammans var det den ljuvaste musiken för öronen och själen.
 
Till poängen är att det slog mig att jag absolut inte upplever denna sammanhållning och detta samarbete i hälsovärlden. Det handlar om att vara bättre än alla andra, eller ha mer rätt än andra. Ibland inte ens det, ibland handlar det om att man hellre "snackar skit" om det negativa än att framhäva och prata positivt om dom positiva delarna. Som ett exempel, det här med LCHF. Jag tycker att många, inte alla, människor som skriver om denna kost skriver om det negativa med socker ISTÄLLET för att stärka och förklara varför fett är fantastiskt. (Jag håller med om att fett är nyttigare än socker, men det är inte det som är poängen.) Det känns som om många tror att man säljer in en produkt genom att snacka illa om andra produkter/dieter, istället för att förklara fördelen med den produkt/diet man ska sälja in och som man tror på, i många fall.
 
När dessa äldre människor spelade sina instrument så spelade dom tillsammans, dom skapade musik tillsammans och det var ingen som helst tävling mellan dom. Jag känner att detta samarbeta och sammanhållning saknas i hälsovärlden. Varför kan man inte stödja andra, (för)stärka andra, dela med sig med andra om sin kunskap utan att tänka "Det är information jag håller för mig själv, så att hon/han inte också tjänar på informationen". MEN det kan vara så att jag inte träffat rätt grupp för att känna att jag är en del av denna bransch ännu, men det är ändå en känsla som jag har.
 
Håller du med mig eller upplever du branschen på ett helt annat sätt som du vill dela med dig av? Har du tips på vart jag kan hitta dessa positiva människor som jag vill hamna i kontakt med?