Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Ayurvedisk Linssoppa med saffran

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

 
 
I onsdags när jag pluggade provade jag ett av recepten i den nya boken om ayurvedisk matlagning, och det blev linssoppa med saffran på menyn. Jag tyckte inte det blev speciellt mycket smak, men min saffran var lite gammal så det kan ju bero på det (om det ens var saffran jag köpte på plantage i Indiens kryddparadis). Jag tillsatte därför också timjan och chilipulver för smakens skull och gurkmej för färgens skull. Efter att jag la till mina extra kryddor blev det mycket bättre smak! Här är receptet och i boken kan man läsa om förändringar man kan göra i recepten för att få dom anpassade efter din kroppstyp inom ayurveda. Intressant! Känner inte att jag behöver skriva ut hela beskrivningen utan påpekar bara dom viktigaste, koka linsor, gör tomat"sås" genom att låta tomaterna och vatten puttra i 15-20 min, stek lök och kryddorna innan man häller över linser, tomat"sås" och kokosmjölk!
 
Till helgen tänkte jag prova Raw-food pannkakor från boken! Så då kommer ni få höra mer om det!
 
 

Kommentarer

  • SANDRATORN.SE säger:

    Åh! Jag som har ett paket linser i skafferiet. Har inte vetat vad jag ska göra av dem riktigt, men nu vet jag! Det låter hur gott som helst! :D

    Svar: Prova en linssoppa, men med lite mer kryddor om du gillar kryddstarkt. =) Mumsigt!
    Sabine J Ö

    2013-05-17 | 00:46:51
    Bloggadress: http://sandratorn.se
  • milla säger:

    Väntar på att denna bok ska komma med posten ska bli så spännande att prova recepten:)
    Ha det gott

    Svar: Ohh va spännande! Du får berätta hur det smakar/blir. Igår gjorde jag en av efterrätterna. Sååå himla gott! Receptet kommer upp senare på bloggen. Trevlig söndag! Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-05-18 | 16:39:51
    Bloggadress: http://millashalsoblogg.blogspot.com
  • Amy's piece of cake säger:

    Saffran är verkligen så gott i matlagning och i en sådan här soppa kan jag bara tänka mig att det blir så gott så :) Sparar ner receptet för det tänker jag minsann göra i framtiden, kram!

    Svar: Tycker jag sbolut du ska göra. Men som jag skrev, rekommenderar mer kryddor om du gillar smakrik mat. =) Kram kram på dig
    Sabine J Ö

    2013-05-19 | 17:35:47
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.se/

Kommentera inlägget här: