Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Gubbarna i glaset

Kategori: -Himmelriket med Juicer & Smoothie

 
På min födelsedag gjorde jag bland annat en jordgubbssmoothie till frukost. Ingredienser: Jordgubber och en skvätt vatten.
 
Jordgubbar är surt-skapande i kroppen, vilket betyder att jordgubben i sig har ett basiskt pH, men när det är upptaget, nedbrutet och omvandlat i kroppen så har/ger det ett surt pH vilket gör kroppens pH surare. Gubbarna innehåller mer järn och kalium än dom flesta andra bären, så som blåbär och tranbär. Det innehåller väldigt liten del A-vitamin, men en stor del C-vitamin. Jordgubbar är också rikt på folsyra (B6), koppar, fibrer (som andra bär) och en stor mängd antioxidanter.
 
Så nu när jordgubbarna snart börjar säljas så rekommenderar jag att du äter mängder av dom. Min favorit är i smoothie eller i en skål med grädde. Hur äter du dina gubbar?
 

Kommentarer

  • Viktor säger:

    Mmmmm - Färska, söta jordgubbar ser man ju fram emot, i stora drivor :-)

    Svar: Håller med till 100 %. :-)
    Sabine J Ö

    2013-05-14 | 13:09:30

Kommentera inlägget här: