Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Myter....eller?! Logik tycker jag

Kategori: -Mina tankar & känslor

Jag surfade runt lite på nätet och hamnade på aftonbladets Wellness-sida där jag hittade en artikel om myter och om dom var falska eller sanna. Du hittar artikeln här.
 
Och det är den sista "myten" som stör mig
"Ekologisk mat är nyttigare” Falskt. Det finns faktiskt inga entydiga veten­skapliga bevis för att eko-mat är nytt­igare än annan mat, åtminstone inte näringsmässigt. Förra året publicerades en studie i tidskriften Annals of Internal Medicine där forskarna konstaterade att ekologisk mat varken var hälsosammare eller mer näringsrik än konventionellt producerad mat."

Nu är ju inte jag någon forskare så jag kan ju inte veta, men.... det kanke inte är nyttigare och mer näringsrik än "vanliga" grönsaker, men dom måste absolut var mindre onyttiga än besprutade, kemiskt-behandlade och modifierade grönsaker och frukter är. Jag anser att ekologisk mat är bättre än vanlig mat av just denna anledningen, jag äter ekologiskt inte för att det ska innehålla mer näringsämnen än "vanliga" grönsaker och frukter, utan för att dom är mindre behandlade. Men så är jag ganska säker på att frukter och grönsaker blir som dom växer. Växer dom i skit, blir dom fulla av skit, växter dom med mycket kalium i jorden, blir dom fyllda av mer kalium än produkter som växer i kalium-fattig jord. Men sen vet jag inte om det spelar någon roll om produkten är ekologiskt-behandlad eller ej.
 
Så tycker jag! Vad tycker du?!

Kommentarer

  • Linn säger:

    För mig känns det helt självklart att ekologiskt är bättre. Att medlen som de använder för att bespruta inte skulle följa med in i grönsaken/frukten tror jag inte ett dyft på. Sen kan man ju förutom sin egen hälsa också ta hänsyn till dem som producerar maten och jorden den växer på.

    Jag fortsätter att välja ekologiskt, när jag har råd.

    kram

    Svar: Håller med, när jag har råd. Jag fortsätter beställa min Ekolåda då och då så att det blir ekologiskt. Och nu på sommaren blir det enklare och billigare med ekologisk tror jag eftersom att det inte behöver fraktas över flera gränser. Köper du ekologiskt på marknader eller på typ ICA? Eller har ni ekolådan, eller liknande, i ert område?
    Precis, tänka på människorna tycker jag också har betydelse. Fast samtidigt erkänner jag att jag inte har sån koll på hur människorna lever kring fälten. Fair trade är väl en märkning som innebär att man tar hand om människorna?!

    Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-05-10 | 22:06:44
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Angi säger:

    Alltså.. jag undrar verkligen hur dom tänkte när dom skrev det där? Att det inte finns några "bevis än" enligt dom betyder ju inte att det inte är sant, man kan ju bara använda sitt sunda förnuft i den här frågan.
    Oftast tar det ju tid för vetenskapliga bevis att "uppstå" då undersökningar och slutsatser tar tid och personalkraft som inte ofta prioriteras innan ett ämne blir riktigt hett.
    Nee tack, dom kan fortsätta på sin väg och jag kör på eko ändå!

    Svar: Tyvärr är det nog ofta så att människor/företag lägger pengar på forskning som dom sen kommer att kunna tjäna pengar på. Så vem skulle tjäna pengar på ekologiska grönsaker, förutom oss mänskliga människor, inte dom som säljer bekämpningsmedel i alla fall. Det är tyvärr samma sak med alternativ medicin. Där vill ju läkemedelbolagen sälja så mycket av sina mediciner som möjligt för att få ut så mycket vinst som möjligt. Men detta är bara vad jag tror och har så klart inget bevis på att det är så.... Men det låter också logiskt! =)
    Sabine J Ö

    2013-05-11 | 21:06:00
  • johanna säger:

    För mig är det också självklart att eko är bäst. Jag har skrivit en lista på min blogg om de viktigaste sakerna att köpa ekologiskt. Eko känns bra.. jäkligt bra.
    svar: Potatiskakorna går att frysa. Riktigt goda och mättande.

    Svar: Nu hittade jag din lista... gjorde en kommentar. =) Då ska jag prova göra potatiskakorna någon dag, när jag köpt ekologisk potatis. ;-) Eko känns jä**igt bra! =)
    Sabine J Ö

    2013-05-11 | 21:44:17
    Bloggadress: http://blogg.alltforforaldrar.se/missjoi
  • Hanna Karlsson säger:

    Jag tror att det är samma näringsinnehåll i ekologiskt odlade grönsaker/frukter som i konventionellt odlade. Den stora skillnaden är jag övertygad om ligger i hur dem är odlade. Bekämpningsmedel osv.

    Svar: Det stämmer säkert att det är samma näringsinnehåll, men näringsinnehållet beror på jorden som den växer i tror jag också. Frisk & näringsrik jord eller med kemiskamedel & näringsrik, det är det som bestämmer "friskheten" på frukten/grönsaken. Äter ni ekologiskt hemma hos er? Kram
    Sabine J Ö

    2013-05-11 | 22:33:29
    Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/
  • Hanna Karlsson säger:

    Sv: nej vi äter inte ekologiskt odlat.

    2013-05-12 | 07:09:28
    Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/
  • Linn säger:

    Vi handlar på Lidl och Willys. Den som inte har varit där blir förvånad över utbudet av ekologiska prisvärda varor. Lidl har billigaste ekoäggen, och har kommit starkt på frukt- och gröntfronten. Vissa varor köper vi speciellt på ICA eller Coop för att få ekologiska. Vi plockar lite här och där, helt enkelt.

    Jag har väl inte jättebra koll heller egentligen på arbetsförhållandena, men just bananplantager har jag hört så mycket läskigt om att jag bara, bara, bara köper eko och fairtrade. Precis som med ägg kompromissar jag aldrig där.

    Svar: Vi går till Citygross för vår shopping men har faktiskt aldrig varit på Lidl. Willys har jag varit på. Men jag ska ha i bakhuvudet att det finns billigare alternativ där. Vi har fått in en vana av att storhandla på citygross och så har det fortsatt.
    Ägg köper vi också alltid ekologiska. har nu hört att banan, potatis och vindruvor är några produkter som man verkligen borde köpa ekologiskt pga alla bekämpningsmedel som används på just dessa.

    Kram
    Sabine J Ö

    2013-05-13 | 16:25:48
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Snabbmakaroner säger:

    Frågan är ju vinklad som tusan. De undersökte ju tydligen bara näringsinnehållet och inte antalet gifter och det var knappt några studier om människors hälsa med i utvärderingen:
    Så här skrev jag:
    http://snabbmakaroner.wordpress.com/2012/09/12/ekologisk-mat-ar-inte-nyttigare/

    Svar: Nä men precis. Läste ditt inlägg också. Man blir ju förhoppningsvis inte sjukare av ekologiskt, jämför med o-ekologisk besprutade mat. Precis som om man bara bryr sig om näringsvärdet, visst är det viktig men likaså är "friskheten" av grönsaken/frukten. Kram
    Sabine J Ö

    2013-05-15 | 19:02:57
    Bloggadress: http://snabbmakaroner.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: