Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Veckans Tips: Det här med huden

Kategori: -Mina tankar & känslor

Jag började häromdagen fundera på det här med hälsosam hud häromdagen. Många tvättar huden fanatiskt, andra äter kosttillskott för huden för att man ska få en vacker hud. Men enligt min förståelse så använder kroppen huden som en eliminerings rutt för att göra sig av med toxiner och även överskott av mineraler och vitaminer om andra rutter är blockerade. Så om man har oren hud så är min första tanke att den personen har toxiner eller ett överskott  av mineraler som behöver elimineras.
 
Och om man sen inte får en fantastisk hud efter att tvättat den mycket, använt krämer eller ätit tillskott så är det troligtvis så att roten inte har  förbättras. Men om det möjligtvis är så att personen saknar till exemper zink, som är en oerhört viktig mineral för huden och hälsan, äter tillskott av mineralen så kan det leda till att personen så klart får både vackrare hud och friskare kropp. Men om andra elimineringssystem är ur funktion så kan det vara så att hudens förmåga att eliminera försämras. Men detta beror helt på kropp och varje människa mår bättre och får finare hud av olika typer av behandlingar. Så om din hud inte blir bättre (efter en viss typ av behandling) kan det vara så att du behöver fundera på hur din livsstil ser ut, vad du äter, vad som kan saknas i din kost och om du motionerar för att helheten av din hälsa förbättras. 
 
Har du fått finare hud av tillskott? Vilket tillskott i så fall? Eller är du kanske en av dom som inte såg någon förbättring av tillskottet?

Kommentarer

  • Linn säger:

    Ja, det är lite som att behandla symptom utan att gå till botten med grundorsaken. Det blir dyrt och krångligt i längden :-)

    Jag har inte ägnat mig så mycket åt tillskott av kosmetiska skäl, någon gång har jag tagit såna där hår-hud-naglar-tabletter, framförallt för att stärka naglarna. Om jag märkt nån skillnad? Kanske. Men jag orkar aldrig hålla på och ta de där tillskotten någon längre tid.

    Kram kram

    Svar: Dyrt och krångligt i längden. Lägger man inte tid på hälsa ny får man lägga tid och pengar på sjukdom senare var det en smart person som sa. =)
    Nä...det kan ju vara så med tillskott.... man slutar ta dom för att man glömmer allt oftare. man behöver skapa en ny vana so kan ta sin tid.

    Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-05-13 | 15:52:30
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: