Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Proteinrika Mandel- och Bönbiffar

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

 
 
Jag gjorde ju massvis med mandelmjölk förra veckan när jag detoxade och ni som gjort mandelmjölk tidigare vet att det blir en del mandelfiber/mandel"kött" över. Så nu använde jag resterna av mjölken till att göra biffar, en smakrik och lite fett fyllning. Jag gjorde bara två biffar eftersom att det bara var ett litet test och resultatet blev att jag definitivt kommer att göra fler biffar med mandelfiber. Fylligt, saftiga, feta och smakrika biffar!
 
De enda negativa med biffarna var att de var väldigt ömtåliga och föll ihop ganska lätt. Jag fick tipsen att aningen grilla dom i ugnen istället eller blanda ner lite fiberhusk för att hålla dom samman.
 
1 dl svarta bönor
1dl mandelfiber
1 äggula
2 cm grönchili
Lite timjan
Salt & peppar
 
Stek i
Kokosfett.
 

*Knådda ihop samtliga ingredienser och stek i kokosfett.
 
*Servera med sallad, guacamole och stekt äggvita (den behöver ju inte slängas).
 
 

Kommentarer

  • Queen of Kammebornia säger:

    Men hjälp vad gott, och jag som är så hungrig :)

    Svar: Prova! Jätte gott! Och har man inte smaklökar som mina eller är på annat humör går det ju att blanda ner precis vlken krydda man vill. Perfekt! farligt att kolla på mat när man är hungrig, då vill man ju äta allt. Men sen hittar man ju massa fantastiska recept då också. Kram och trevlig helg.
    Sabine J Ö

    2013-11-28 | 16:43:28
    Bloggadress: http://queenofkammebornia.se
  • Mikaela säger:

    Ser och låter gott! Ska spara receptet och prova under veckan :) Kanske ett till ägg får dom att hålla ihop bättre?

    Svar: Jag tror att ett till ägg skulle göra "smeten" för fuktig, det var nästan för fuktigt nu när jag endast hade äggulan. Men det kanske är vitan som binder mest och bäst. Fibrer är ju en bra "bindning" också. Rekommenderas i alla fall för smakens skull. Berätta gärna om det går bättre för dig och hur du gjorde?!
    Sabine J Ö

    2013-12-01 | 22:49:37
    Bloggadress: http://passionforhalsa.se
  • Gittan säger:

    Ser verkligen gott ut! Ännu en sak till att göra med resterna från havremjölken jag gör:-D. Blir mums med en härlig sallad till dom! Får göra några utan mandel till jycken:-). Hon gillar det mesta i veggi form jag gör. Tokhund ! Ha det gott!

    Svar: Bönbiffar med havre hade nog också blivit gott, så länge man väljer sina egna favoritkryddor. Mandelbiffar tycker jag blev gott, så det kommer det bli snart igen, har börja sparat på mandelfibrarna u efter att jag gjort mjölk. När du gör havremjölk... gör du på samma sätt som vid mandelmjölk? (Ligga i vatten över natten, mixa och ta bort fibrerna? ) Tokhund har du verkligen! =) Ha det gott.
    Sabine J Ö

    2013-12-04 | 20:21:06
  • Gittan säger:

    Hej igen! När jag gör havremjölken, så mixar jag 3 dl havregryn, 13 dl vatten, 3 msk olja o 1krm salt. O ibland har jag med dadlar för lite sötma. Är så gott iskallt:-). Ingen övernattning. Ska även prova o göra mandelmjölk har jag tänkt mig. Ha en trevlig helg, önskar vi! :-)

    Svar: Okej, då ska jag prova havremjölk någon dag. Jag började lägga aprikoser i min mandelmjölk för sötman och det blev mycket godare! Så jag provar nog med det eller dadlar i havremjölken. Trevlig helg på dig också!! Kram
    Sabine J Ö

    2013-12-06 | 18:25:40

Kommentera inlägget här: