Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Rödkålsjuice under min detox

Kategori: -Detox/Rening

 
 
Jag såg några foton på instagram där folk använd rödkål i juicer och jag tänkte att jag ville testa. Så nu när juicefastan kom upp var det ett ypperligt tillfälle att prova. Sagt och gjort.... det blev mycke bättre än vad jag trodde! Det smakar precis samma som om man hade tuggat på en bit rödkål, men jag blandade också i ingefära för sting, äpplen för sötma och romansallad för att jag ville prova. 
 
1/4 Rödkåls huvud
2 cm Ingefära
2 stora Äpplen
3 blad Romansallad
 
 
Alla kålväxter är kända för att vara energifattiga, men också väldigt rika på antioxidanter och svavel. Svavel är också en renande/avgiftande mineral. De är bra för immunförsvaret, är anti-bakteriellt, renar kroppen från toxiner och även levern. En bra produkt att använda vid en detox alltså, men så klart bra att äta regelbundet också. Kål är också bra för tarmfloran eftersom att de innehåller en form av probiotika. Kål innehåller glutamin som är en aminosyra som tarmvägen mer än gärna använder som energikälla, föredras framför glykos. Detta ger ett friskt tarm-membran, så  att inga substanser kan passera in i kroppen som den vill. Rödkål är rikt på kalium, C-vitamin och vitamin B6.
 
Har du provat kåljuice?
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Jag har testat juice med blomkål i någon gång (urk!) och med broccoli. Har generellt svårt för kål. Dock ej surkål, det är mums tycker jag! Och färsk vitkål, det går också an.

    Men rödkål... nu när du säger det. Kanske en av de kålsorter som faktiskt kan funka!

    Svar: Jag försöker äta kål mycket... som mat alltså... men jag har svårt för att hitta på vad man ska göra med det. Jag tycker ju att det är gott. Du borde testa rödkålsjuice.... med ingefära och äpple, det blir bra med sötman. Det är intressant hur alls smaklökar är så olika! Jag gillar blomkålsjuice jätte mycket..... men nu när jag tänker efter så åt du ju blomkål i fast form mycket i indien... eller var det spenat?! Hmm....?
    Kram
    Sabine J Ö

    2013-11-25 | 19:15:32
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Ulrika säger:

    Jag brukar mixa mina gröna drinkar för jag är för lat för att ta fram juicemaskinen... Men kanske läge att orka det nu. Broccoli i mixad form går bort men grönkål är min bästis just nu. Grönkål med citron & äppeljuice:-). Tack för fin inspiration!

    Svar: Grönkål är min senaste bästis också, men mest stekt med kryddor eller i ugnen som chips! Wonderful! Grönkål med citron & äppeljuice låter som en bra blandning. Funkar det i mixern så är det kanon, men jag föredrar grönsaker som juice och inte som smoothie.... utan fibrer liksom! =) Erkänner att jag är rätt lat med den där juicemaskinen också, det är ju så många delar som ska diskas. Hade det inte varit så mycekt disk hade jag nog gjort juice varje dag! =) Kram på dig ps. varsågod för inspirationen!
    Sabine J Ö

    2013-11-26 | 09:45:28
    Bloggadress: http://ulrika-yogaskriva.blogspot.se/
  • Bea säger:

    Hej!
    Har bara en liten fråga ska man pressa rödkål i en mixer eller ska man juice ? Har hört om man gör jucie så "försvinner" en del av näringsämnen förlorade, därav bättre att göra smoothie?

    Tacksam för svar .
    Tack på förhand

    Bea

    Svar: Hej Bea, Jag gör juice med juicecentrifugen och inte med smoothie. Detta tar bort fibrerna och möjligen en liten del av näringen. Näringen tas upp enklare om fibrerna inte finns med. Så jag skulle säga att vilket du ska välja beror på vad du vill få ut av det. =) Är det endast näringen så skulle jag göra juice, men är det fibrer och du vill få fart på magen skulle jag göra smoothie. Lycka till! Kram
    Sabine J Ö

    2014-02-05 | 15:47:05

Kommentera inlägget här: