Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Konstiga och vackra Kronärtskockan

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
 
Många tycker att kronärtskockan är ett stort arbete för liten födda, och det kan jag hålla med om. Men samtidigt är det också som en meditationsprocess med gudomlig smak. Fantastiskt! Jag fick rekommendation från en spansk vän om att göra en "dipp", till dom små bladen, att doppa i.
 
Olivolja
Citronsaft
Salt & Peeppar
 
Kronärtskockan anses vara väldigt näringssnål men den innehåller 37% av RDI av folat, så äter man 100g kronärtskocka uppnår man 37% av rekommenderat dagligt intag. Äter man 250g uppnår man nästan dom 100% av RDI. Den innehåller också en hel del kalium och fiber och lite A vitamin, C vitamin, kalium, magnesium och järn.
 
Inulin i kronärtskockan är ett ämne som stödjer matsmältningssystemet, men även flavonoider som finns i den vackra kronärtskocka, har denna förmåga. Bland annat stödjer det matsmältningssystemet för att det fungerar som en probiotika som balanserar tarmfloran. Det är också en föda som arbetar för gallaproduktion, vilket är viktigt för eliminering av toxiner. Galla utsöndras från levern till tarmen för att upptag av fetter kan ske, men samtidigt innehåller det också gifter för eliminering från kropper. Fibrer är någonting som är viktigt för att galla inte ska absorberas igen. Av denna anledning används det som en produkt som hjälper till vid detox av levern. Eftersom att galla är uppbyggt av bland annat kolesterol, så är det också kolesterol sänkande, förutsatt att gallan inte absorberas igen.
 
Äter du kronärtskocka? Hur äter du den, har du några spännande förslag?
 
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Ja! Jag äter kronärtskocka. Så himla gott. Gärna kokt med samma dipp som du fått tips om. Försöker reproducera en variant jag blev bjuden på i våras. Delade på mitten och grillade med en stor klick smör som fått smälta och lite salt och citron. Det var gudomligt gott, men har själv inte lyckats få till det i ugnen än. Men skam den som ger sig :-)

    Svar: Ohh grillad låter jättegott! Vilka varianter av grillningen har du provat? Nää.... för guds skull ge inte upp! Smält smör på låter jätte gott också! Smält smör är verkligen gott.... till stekt fisk... popcorn... Yummy! =)
    Sabine J Ö

    2013-10-03 | 23:09:54
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Anneli säger:

    Mmmmm...!! Kronärtskocka är så himla gott!! Jag äter den kokt med rört smör.

    Svar: Med smör blev jag rekommenderad i tidigare kommentar. Låter också gott! har en kocka ii kylen som jag ska äta i veckan... kanske med smör! =)
    Sabine J Ö

    2013-10-05 | 14:38:09
    Bloggadress: http://anneli-in-da-house.blogspot.com
  • milla säger:

    Åh vad spännande jag har inte ätit kronärtskocka på detta sätt, men det vill jag testa:)

    Svar: Jag tycker det är jättegott på detta sätt... men det är det enda jag vet också. =) Hur äter du din kronärtkocka? Kram
    Sabine J Ö

    2013-10-06 | 11:27:24
    Bloggadress: http://millashalsoblogg.blogspot.com
  • fight4fit säger:

    Så underbart gott! Själv brukar jag nöja mig med smör och salt till. Mumms!

    Svar: Det blir smör på nästa kocka! =)
    Sabine J Ö

    2013-10-06 | 22:50:30
    Bloggadress: http://www.fight4fit.se

Kommentera inlägget här: