Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Om att gå upp i vikt

Kategori: -Så fungerar kroppen och dess ämnen

Jag är en av dom personerna som alltid försökt gå upp i vikt genom att dricka grädde, äta fett mat, äta mycket och många gånger/dag, utan att lyckas. Men nu försöker jag inte längre eftersom att jag är nöjd som jag är och accepterar att jag är smal. Jag läste ett inlägg hos en annan blogg och vill dela med mig av den här. Kort och gott handlar inlägget om dett "faktum att det måste in mer än vad som förbrukas". 
 
Jag tänkte berätta lite mer om varför vissa människor inte kan gå upp i vikt lika enkelt som andra, där det räcker med att titta på en bulle för att gå upp. För smala människor kan det börja redan i mammas mage, där fostret kan ha mottagit för lite föda och näring vilket gjort att inte tillräckligt med fettceller skapats. Man trodde tidigare att nya fettceller inte skapades, men det visar sig nu enligt forskning att nybildning av nya celler sker i balans med hur många som bryts ner. Men det innebär inte att kroppen kan skapa extra mycket fettceller. Antalet celler bestäms i tidig ålder och man har kvar antalet, men sen kan dom fyllas till max eller till minimum. Smala männsikor har färre fettceller än kraftiga människor.
 
Några sjukdomar som kan leda till viktnedgång och svårigheter att öka i vikt kan vara hypertyreos, cancer, anemi. Även rökning och stress kan påverka kroppens förmåga att ta upp näring och energi vilket gör att man inte går upp i vikt. Hypertyreos kan leda till en snabb ämnesomsättning, vilket innebär att maten passerar igenom kroppen snabbare och kroppen hinner därför inte ta upp alla näringsämnen, kolhydrater, fetter och proteiner. Det är därför att ma kan behöva äta mer mat än en person med långsam ämnesomsättning, där maten passerar långsamt och mer ämnen tas upp.
 
Om man inte har för höga fettvärden kan man öka intaget av kalorier genom fetter, i annat fall kan man behöva undvika fetter för att inte höja värdena ytterligare. Men man ska ändå undvika transfetter och skräpmat och istället intag nyttiga och naturliga omättade fetter. Man vill ju ändå ha en frisk kropp med naturliga ämnen utan skräp. I kinesisk medicin tror man att eld elementet är ur balans i människor som inte kan gå upp i vikt.
 
Det kan alltså vara helt naturligt att man inte kan gå upp i vikt, även om man vräker i sig mat. Man kan ha snabb ämnesomsättning eller så kan man ha färre fettceller än andra människor vilket gör att man inte går upp i vikt.
 
PS, Kollade på en dokumentär för flera år sen som jag tyvärr inte minns namnet på, där dom sa att träning är ett sätt att gå upp i vikt på. Kan ha att göra att man bygger muskler, men jag minns inte. Någon som har någon kunskap om viktuppgång och träning?

Kommentarer

  • Linn säger:

    Jag är likadan. Min vikttopp hade jag under mina år i Stockholm när jag jobbade som allra mest och i princip aldrig åt mat hemma. Det var ständig stress och ständiga besök på caféer och restauranger. En hel del skräpmat blev det. Inte så sunt. Tränade visserligen en del på gym samtidigt, så en del av viktuppgången berodde nog på ökad muskelmassa.

    Nu när jag lever ett mer normal liv med hemlagad mat har jag gått ner i vikt igen, och jag har precis som du kommit att acceptera min vikt. Min kropp verkar sträva efter att ligga kring 50 kilo, och då är det väl så.

    Svar: Haha... ja då är det väl så! =) Hur mycket mer av sitt engagemang ska man behöva lägga på att gå upp i vikt egentligen!?! Jag gick upp några kg när jag fått redan på att jag hade diabetes och fick börja med insulin. Innan det kunde kroppen inte använda kolhydraterna som energi och drog då allt fett från kroppen för att skapa energi. Intressant hur kroppen kan fungera! Kram kram på dig
    Sabine J Ö

    2013-10-09 | 12:05:43
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Kan tillägga att vikttoppen var 5-6 kilo plus, aldrig mer än så.

    2013-10-09 | 12:06:27
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Lolita U säger:

    Jag har själv det andra problemet, kan inte gå ner lia enkelt som andra när det kiommer till vikten och har flera gånger övervägt Gastric Bypass men den kan sabba kroppen lika väl som den hjälper. Det är inte kul åt båda hållen men man gör ju vad man kan. Har börjat acceptera att jag aldrig riktigt kommer att ha "idealvikten" enligt BMI skalan.

    Svar: Jo, så är det ju... med bypass behöver man troligtvis äta tillskott för resten av livet. Men behöver själv sätta sig ner för att väga för- och nackdelar innan man tar ett sånt beslut. Precis, man gör vad man kan och försöker, men samtidigt accepterar hur man ser ut. Det kanske inte gör så mycket att man är small/tjock, de kunde varit värre. =) Accepterar man inte, kanske bypass är ett steg framåt. Livet kan vara bra svårt ibland. Trevlig helg.
    Sabine J Ö

    2014-03-27 | 11:38:17

Kommentera inlägget här: