Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Pluggdag med Studiebesök

Kategori: -Pluggdagar

Hej Hej,
 
Idag följde jag med min pojkvän på Akupunktur och Naprapat behandling, där jag och naprapaten/akupunktören pratade om både kinesisk och västerländsk akupunktur, skillnaden, hur det fungerar och hur hon jobbade. Det var intressant att prata med någon som har koll på saker och som jobbar med det också. Jag ska eventuellt dit för att behandla mina spända käkar eftersom att jag snisslar tänder om en galning på nätterna. Inte bra! Jag har läst mycket om kinesisk akupunktur och medicin där det handlar om att akupunktören känner av energier och flöden av energier i kroppen. Utefter detta sätts sen nålar längst meridianer och på specifika punkter beroende på vart det är blockeringar. I kinesisk medicin kan man också studerar de fem elementen (fire, earth, wood, water and metal) för att ta reda på vart nålarna ska sittas. Om du vill veta mer om dom olika elementen så har jag skrivit om de under kategorin "Österländsk Filosofi". Jag kan mycket om elementen, men jag vet inget om hur nålarna kan sättas beroende på situation.
 
Vad mer har jag gjort idag..... jag har läst om livets olika stadier och hur behovet av olika typer av näringsbehov förändras med tiden. När man behöver mer av vilken vitamin. Intressant! Sen har jag läst lite om våra sinnen och hur dom fungerar rens fysiskt, hur vi kan känna smaker, dofter, höra, se, känna och hålla balans. (Visste inte att balansen hörde till våra sinnen.)
 
Ha det bäst och Må Väl.
 
Kram från Välbefinnaren
 
 

Kommentarer

  • Ulrika säger:

    Kul att hitta hit! Akupunktur har hjälpt mig, jag vill lära mig mer om meridianer men det har inte blivit av än. Ska läsa vidare hos dig:-).

    Svar: Välkommen hit! Om du vill läsa om kinesisk akupunktur rekommenderar jag en bok som jag läst "Traditional Acupuncture: The laf of the five elements" av Dianne M Connelly. Det är på engelska. Intressant! Kram
    Sabine J Ö

    2013-10-24 | 08:29:13
    Bloggadress: http://ulrika-yogaskriva.blogspot.se/
  • Estelle säger:

    Hej! tack för kommentaren på min blogg! :)
    Kul att hitta till din blogg, ska definitivt kolla runt här...
    Jo, jag känner väl till att antibiotika sabbar de goda bakterierna med tyvärr :( , äter sedan ca 10år tillbaka mjölksyrabakterier (tabletter) eftersom min mage bete´r sig hemskt och gör fruktansvärt ont annars, nu efter antibiotikan tar jag ännu fler piller så....(blir dyrt...hu!)
    Bakterien/diagnosen heter hur som helst Ureaplasma och är närbesläktat med Mycoplasma och klamydia tydligen....

    Svar: Hej hej, Du är varmt välkommen hit, Hoppas du hittar något av intresse. =) Var tvungen att läsa på lite, verkar som om det som botar är antibiotika i fyra veckor. En väldigt lång kur! Men det är bra att du äter probiotika för magen och bakteriera. Jag läste att vid infektionen kan man få magsmärtor..... så när infektionen försvinner kanske smärtan försvinner också. Om dom båda är kopplade samman, så att smärtorna är ett symptom p¨å infektionen. Hoppas infektionen är borta efter kuren. Kram
    Sabine J Ö

    2013-10-25 | 09:42:10
    Bloggadress: http://www.tankarsombankar.blogg.se

Kommentera inlägget här: