Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Veckans Tips: Vad är Congee gröt?

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

I vanliga fall brukar jag inte ha recept eller spcifika produkter som "Veckans Tips", men idag blir det ett undantag!
 
Congee gröt är ingenting jag själv provat...ännu, dels pga tiden det tar men också för att jag inte tycker det låter speciellt smakrikt och jag är en som gillar mat med mycket smak. Men jag vill ändå berätta om gröten för er eftersom att den har flera positiva effekter på kroppen.
 
För att göra gröten kan man använda ris, quinoa eller hirs och det går ut på att man ska koka gröten i 1 1/2 timma på låg värme. Receptet är 1:6 (gryn:vatten), men tvätta grynen noga innan de kokas. Man kan innan servering röra ner lite kokta grönsaker så att magen har något fast att jobba med. Det sägs att ju längre congee kokar, desto mer "kraftfulla" blir det.
 
Så varför är congee gröt bra egentligen. Framför att är det så pass nedbrutet att det inte blir en så stor utmaning för matsmältningssystemet att hantera. Människor med mycket tarmproblem, så som IBS, diarre, gaser, ballongmage, kan därför må bra och klara av denna form av kolhydrater. Eftersom attt det är så pass nedbrutet innehåller det också en hel del vätska vilket gör att det är bra som återfuktning av kroppen. Det används också för att "moppa upp" magen på ovälkomna toxiner och ger slemhnnan ett skyddande hölje. Denna måltid är också basisktskapande i kroppen som tillsammans med andra basiskt formande produkter kan höja pH värdet i kroppen. Viktigt om det behövs för just den kroppen. Om man använde fullkornsris stabiliseras energynivån i kroppen, vilket kan vara bra om ens energinivår är allt för svängigt.
 
Hittade en hemsida om kinesisk medicin med mer information kring gröten, där finns också förslag på olika gröter och vad dom olika kan vara bra för. Hemsidan hittar du här.
 
Har du provat detta tidigare?

Kommentarer

  • Amy's piece of cake säger:

    Inte testat gröten tyvärr, kommer du att göra det inom en snar framtid tror du? Söndagskramar!

    Svar: Efter senare kommentar har jag fått i uppdrag att anta mig utmaningen..... så jag kommer prova inom en snar framtid. Jag återkommer med resultat ;-) Kramis
    Sabine J Ö

    2013-10-13 | 21:25:12
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.se/
  • Linn säger:

    Inte testat, tycker att du ska utse dig själv till försökskanin ;-)

    Nä, så särskilt gott låter det inte, men kanske man se det som medicin?

    Kram!

    Svar: Ja..... jag behöver nog anta utmaningen! ;-) Återkommer när jag fått provat! Jo, jag tror att det funkar lite som medicin och speciellt om man är sjuk och magen behöver något "enkelt" att jobba med! Kram på dig
    Sabine J Ö

    2013-10-14 | 11:47:52
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: