Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Nice, St tropez, Marseille & St Raphael.

Kategori: -Underbara Resor (Marocko, Indien, UK mfl)

Jag och Viktor har vanligtvis 2 veckors roadtrip i Europa, men eftersom att jag spenderade dom mesta av mina semesterdagar på Indien-resan blev det ingen sådan trip i år. Men istället tog vi en 5 dagars resa till södra Frankrike där vi hyrde bil. En natt i Nice, körde förbi Menton och St Agnes innan vi sov en natt i St Tropez. Sen vidare mot Marseille längst kusten för sol och bad. Sista natten i St Raphael innan vi spenderade sista dagen på en strand innan vi åkte tillbaka till flygplatsen för kvällsflyg hem. Dagarna har varit fulla av god mat (speciellt carpaccio och rosmarin glass), viner, dricnkar, bilresor, kartläsning, fotografering och posing, strandhäng, Salvador Dali konst, lite shopping och skratt.
 
Sabine+Sol+Sommar+Värme=SANT
 
Ljuvlig viol och rosmarin glass i gamlastan i Nice.
 
Stannade vid en restaurang vid havet utanför Menton för en lunch, detta var "Välkomst-målet". Super god tapenad! Dom frågade om jag ville ha mer när den första tallriken var uppäten.
 
En bergsby, St Agnes, som vi hamnade i efter att ha kört upp i bergen. Medeltid stad där vi träffade en ensam gammal dam som berättade om stjärnor och den rena luften.
 
Utsikten från utsiktsplatsen vid St Agnes.
 
En liten gränd i St Agnes. Verkligen super mysigt!
 
Vi kom fram till St Tropez sent på torsdagskvällen, men detta foto tog vi dagen efter.
 
Började våran kväll i St Tropez med en middag på ett super mysigt franskt ställe i utkanten av turiststråket. Efter restaurangbesöket letade vi upp ett hotell utanför staden.
 
Fantastisk måltid med många och mycket smaker.
 
Lyxbåtarna i centrumet vid havet. Hak-droppande stora båtar som ALLA turister (inklusive vi) bara var tvungen att ta fotografier på. 
 
Marseille.
 
Pastis flamberad makrill=SUPER gott!
 
Vi vaknade sent och drog oss in till stan för att hitta ett frukostställe. Vi hamnade på en pastisseria där vi åt ostsmörgåsar, drack espresso och åt varsin bakelse. Passionsfrukt-grej för min del, som var söt som tusan, men lika god!
 
Speglar i taket i ett "konstverk" vid Marseille hamn.
 
 
Där det också var utställning med Salvador Dali tema. Vackert och intressant att se!
 
 
Kram Kram
 
 Mer Salvador Dali tema. 
 

Kommentarer

  • Dietandthecity/Alexietandthecity/Alex säger:

    Åh gud vad jag saknar St Tropez när jag ser bilderna!

    Svar: Det är hälrigt att kolla på foton och tänka & känna sig tillbaka till fantastiska tillfällen. Mer semester åt folket! =)
    Sabine J Ö

    2013-09-14 | 22:53:00
    Bloggadress: http://dietandthecity.wordpress.com/
  • Ellinor säger:

    Underbart att få ta del av även dina Rivierabilder. Nästa gång tänker jag att jag skall utforska kusten väster om Cannes, vilket var så långt västerut jag kom denna sommar.

    Svar: Hela Franska sydkusten är underbar! Så annorlunda om man jämför med Sverige. Tycker man om sand, värme och strand var det en hel del vackra och mysiga stränder mellan Cannes och St Raphael som vi låg på och åkte förbi. Nästa sommar tror jag nog att det blir kusten i norra Italien och då framför alla Cinque Terre. Ser så vackert och mysigt ut! Finns så många vackra platser i världen så man vet ju knappt hur man ska hinna med. =)
    Sabine J Ö

    2013-09-15 | 17:41:26
    Bloggadress: http://ellinorsworld.blogspot.com
  • Ellinor säger:

    SV: Så mycket att se - så lite tid. Cinque Terre har lockat mig också, likaså Korsika. Stod i valet och kvalet mellan Nice/Rivieran och Korsika i somras, men det blev Nice. Tänker dock att Korsika kan vara fint till våren. Många platser att se som sagt ;)

    Svar: Korsika har vi tittat på också, men inget vi fallit för ännu. Vi gillar att köra bil tills vi kör vilse och inte vet vart vi är. Korsika känns för litet för det. Men vi har inte kollar på sevärdigheter eller historia på den ön eller nå. Korsika nästa för din del alltså? Min nästa resa bär av till Marocko, men det är över nyår. Som jag längtar! =)
    Sabine J Ö

    2013-09-15 | 18:36:50
    Bloggadress: http://ellinorsworld.blogspot.com
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Vill också krama elefanter! Den där dali-elefanten med låååånga ben har jag som tryck på ett linne som jag köpte i barcelona. Svincool.

    Svar: Läcker konst tycker jag. Gillar sånt som inte finns på riktigt! =) I Marseille kan man krama elefanter... men vi ska nog kunna hitta nå djur i Marocko som du kan kramas med. ;-)
    Sabine J Ö

    2013-09-19 | 15:45:19
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se

Kommentera inlägget här: