Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Ekologiskt... en ny process

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
Personligen väljer jag ekologiskt för att de har vuxit utan olika kemiska och onaturliga bekämpningsmedel, insektsmedel, ogräsmedel mfl. Samtidigt vill jag tro att det är mer näringsrik, men det behöver det inte vara eftersom att näringsvärde beror helt på vilken typ av jord frukten eller grönsken vuxit från.
 
Hur som helst läste jag att ekologiskt börjar bli så populärt och att det är fler och fler börjar köpa och äta ekologiskt, och att det är ett bra sätt att odla in mat på. Och det stämmer verkligen, känns som om fler och fler folk köper mer ekologiskt än någonsin vilket är underbart för både välbefinnadet och miljön. Det som jag vill poängtera med denna text är egentligen att det var såhär ALLT växte för i tiden, då det inte fanns varken bekämpningsmedel eller GMO produkter på den tiden. När var det vi "gick på" detta skämt om kemiska "odlingshjälpmedel" och när var det vi började inse att "ekologisktnog ändå är bäst"?! Varför har man börjat bry sig mer om sin hälsa nu än tidigare, för jag tror att det är därför folk börjar äta mer ekologiskt. Vad tror du? Kanske har det att göra med att infromation tidigare inte spred sig lika snabbt och till lika många människor. Med internet kan man hitta precis vad man vill på nätet. Har det nu i efterskott visat sig hur dessa ämnen kan förstöra och påverka både kroppen och miljön?
 
Bara en tanke. Vad tror du?

Kommentarer

  • Mikaela säger:

    Folk börjar verkligen bli mer införstådda över betydelsen över att välja ekologiskt, vilket är helt underbart! Man ser även allt större betoning på detta i mataffärerna :) Väljer själv alltid ekologiskt när det finns möjlighet!

    Svar: Håller helt med! Och man blir så glad varje gång. För två år sen frågade jag på frukt och grönt-torget där jag bor om de skulle gå in mer ekologiskt och de sa att planen inte var det eftersom att efterfrågan inte är så stor. Nahö tänkte jag och kände mig förvånad. Tummen upp för mer eko! Jag har utvalda produkter som jag endast köper eko, men sen finns det se som ibland är eko och ibland inte.
    Sabine J Ö

    2014-04-26 | 11:25:48
    Bloggadress: http://passionforhalsa.se/forum

Kommentera inlägget här: