Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Jag ska prova Fermenterad mat

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

Jag har funderat på det här med fermenterad mat och att jag gärna hade velat fermentera min egen kål. Detta är verkligen ingenting jag äter regelbundet, även om jag vet hur hälsosamt det är. Utan jag äter det när det serveras eller alternativet finns på en buffé. Det man köper i butiken kan ofta vara värmebehandlat och/eller innehåller vinäger, vilket inte är bra för produkten. Men en handling börjar med en tanke, eller hur!
 
Fermentering är när en cell använder socker som energi utan att använda syre, och det är detta som görs när man till exempel fermenterar kål. Under fermentering omvandlas kolhydraterna till mjölksyra och det är detta ämne som har viktiga effekter på kroppen. Det sänker pH värdet, gör att näringsämnen kan absorberas enklare i tarmkanalen, järn är ett ämne som absorperas enklare om man samtigifgt äter fermenrerad kål. Andra ämnen som bildas under fermentering är C-vitamin, vitamin B-12, acetylkolin och enzymer.
 
I tjocktarmen och tunntarmen finns det en mängd olika goda bakterier som är hälsosamma för en friskt matsmältningssystem- tarmflora. Genom att äta fermenterade produkter stödjer man tarmfloran efter som att fermenterad mat är rik på hälsosamma bakterier. Tarmfloran kan kallas "det första immunförsvaret" eftersom att de är de första området som utsätts för och får handskas med onyttigheter i vår dagliga kost. Det är också nödvändigt för nedbrytningen och upptaget av föda, samt kan producera vissa näringsämnen, så som vitamin- B12, B7 (biotin), B9 (folsyra), vitamin K och acetylkolin. Acetylkolin är en neurotransmitter som är viktig för hjärt- och kärlsystemet, mag-tarmkanalen, urinvägarna, andningssystemet och även för att transportera signaler mellan nerver.
 
Fermenterad mat:
-Skyddar magmembranet/magslemhinnan
-Förhindrar gasbildning
-Är lättsmälta
-Förhindrar förstoppning
-Förbättrar matsmältningen
-Stärker immunförsvaret
-Förbättrar tarmrörelsen
 
Nästa gång jag får ett kålhuvud i min ekolåda (ekolada.se) ska jag prova att göra en lite glasburk. Gillar jag smaken kan jag sen göra mer. Läste att en burk kan förvaras i månader (kanske år) om burken inte öppnas innan det ska ätas. Har du provat att fermentera kål själv? Hur gör du då? Känner du någon positiv hälsoeffekt sen du började med produkten??
 
 

Kommentarer

  • art by tina säger:

    Gå till en asiatisk butik och köp miso-pasta. Det är väl fermenterat?

    Svar: Japp det är fermenterat.... får kanske köpa det i asiatisk butik, eller så får jag äta sushimi lite oftare så man får i sig soppan. =) Men.... fermenterat kål är ju faktiskt ganska gott! =) Kramis
    Sabine J Ö

    2014-02-07 | 11:45:25
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se

Kommentera inlägget här: