Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Nedräkningen

Kategori: -Pluggdagar

Idag var det nästsista dagen som jag är tjänstledig på onsdagar från mitt vanliga bankjobb. Det känns lite i hjärtat att behöva jobba 100% igen, men samtidigt blir det lite mer pengar och det betyder att nedräkningen till tentaskrivningen påbörjats. Underbart! (Personligen tycker jag att alla ska få jobba fyra dagar i veckan.... det leder ju till fler lediga jobb. Agree?! )
 
Just nu håller jag på med affirmationer, där jag säger till mig själv "Det känns underbart när ny information fyller mina hjärnceller och mitt minne med denna nya information" och "Det känns underbart att ha klarat tentan". Samtidigt som jag föreställer mig känslan i kroppen. För att "ställa in mig" på att det faktiskt är så! =)
 
Idag har jag läst igenom anteckningar, häften från skolan, sökt information på nätet, läst i min Anatomy & Physiology och mina gamla uppsatser. Allt om matsmältningssystemets funktioner, uppbyggnad, reaktioner och enzymer mm som behövs. Verkligen jätte intressant. Dessa uppsatser skrevs i februari 2012 så det är nödvändigt att påminna minnet lite.
 
Till lunch idag blev det en mumsig linsgryta, som inte blev speciellt snygg... men här är receptet för två portioner:
 
1/2 liten fänkål
1 burk krossade tomater
5 brysselkåls "knoppar"
1 selleri stjälk
1/2 dl röda linser
1/2 gröna linser
1 vitlöksklyfta
1 liten gul lök
1 grönsaksbuljong
2 dl Vatten (mer om det blir för torrt)
2 st torkade piripiri
1/2 kumminfrön
1/2 senapsfrön
Salt & peppar
 
-Hacka upp löken, vitlöksklyftan och grönsakerna. Lägg ner i en kastrull med olja och samtliga kryddor.
-Stek tills allt fått lite färg, fyll sen på med buljontärningen som du löst upp i en kopp med vatten och så också de krossade tomaterna.
-Skölj linserna och lägg ner i grytan.
-Låt allt såputtra i 40 min och rör om regelbundet. Om det blir för torrt fyll på med mer vatten.
 
-Servera och njut med en smörgås med massa smör.
 
 

Kommentarer

  • Bohemianmaggie säger:

    Lycka till med tenten!

    Svar: Tack! Det är några veckor kvar, så nu pluggar jag all tid jag är vaken och inte är på jobbet. Trevlig lördag!
    Sabine J Ö

    2014-02-19 | 21:14:48
    Bloggadress: http://bohemianmaggie.blogspot.com
  • art by tina säger:

    Jag får komma till dig och äta linsgryta, kristian har förbjudit mig att laga linser eftersom det luktar gubbkiss.

    Svar: Haha. De som är så gott! Vi får laga det när du kommer hit i mars! Vi kan ge oss på en indisk linsgryta... det har jag aldrig lyckats med! Kramkram
    Sabine J Ö

    2014-02-22 | 16:01:08
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se

Kommentera inlägget här: