Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Varför vi inte bör äta när vi är sjuka

Kategori: -Så fungerar kroppen och dess ämnen

Jag har tidigare skrivit lite om att man inte borde äta när man är sjuk, utan fasta för att låta kroppen fokusera helt på att ta hand om sjukdomen/reningen. Akuta sjukdomar är faktisk kroppens försök till att rena kroppen.

Om man äte när man är sjuk....
  1. är maten inte ordentligt smält, kan inte användas och förvandlas därför inte till friska ämnen för blod, vävnad, celler eller enzymer. Istället jäser det och fyller systemet med avfallsmaterial och giftiga gaser.
  2. stör det elimineringen av sjuklig materia genom magen och tarmarna, genom att tvinga dessa organ att ta upp arbetet med matsmältning och assimilering.
  3. avleder det de vitala krafterna från sin strid mot sjukdomstillståndet som uppstått och låter den istället arbeta med nykommna organismer (mat).
  4. Socker/kolhydrater försämrar immunförsvaret i fyra timmar efter att du ätit, det är ytterligen en anledning till att man inte bör äta när man är sjuk.
  5. Och dessutom, eftersom matsmältningen försämras vid en temperatur på 39.4C ska vi inte äta något då vi har feber. Med hjälp av denna metod låta vi kroppen fokuser på febern istället för att försöka att metabolisera maten, vilket den inte är kapabel att göra i alla fall.
Brukar du äta när du är sjuk??

Kommentarer

  • art by tina säger:

    Bra inlägg! Jag äter typ inget när jag är sjuk, matlusten försvinner och jag mår bara illa. Sist jag var sjuk gick jag ner 6 kilo, ja strax innan jag smittade stackars Camilla med magsjuka.

    Svar: Haha. Stackars Camilla! Så man kan säga att din kropp gör ett bra val när du är sjuk.... utan att din hjärna vet om det. Kroppen vet bäst! =) Kramis
    Sabine J Ö

    2014-02-18 | 19:05:07
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se

Kommentera inlägget här: