Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Berber-pharmacy visit

Kategori: -Underbara Resor (Marocko, Indien, UK mfl)

När vi var i Quarzazate i Marocko besökte vi ett berber apotek, apotek med endast naturliga produkter från naturen. Det var verkligen jätte intressant och kul, precis min typ av ställen att besöka på semestern. Den dagen var jag förkyld så jag fick vara testperson för både rinnande näsa och halsont. För näsan fick jag lukta på black seeds som doktorn la i en duk och gnuggade på för att värma upp, som jag sen fick lukta på. Man kände verkligen hur näsan öppnades upp, coolt! För förkylningen och halsont fick jag en eukalyptus-kristal att suga på, men det hjälpte tyvärr inte. Men jag kan tänka mig att man kan behöva få i sig lite mer än vid ett testtillfälle. Dessutom fick Viktor en massage med en speciell olja som ska hjälpa mot migrän och huvudvärk.
 
Vad lärde jag mig mer, här kommer lite kort: 
 
Saffran: för att öka blodcirkulationen, förbättra minnet och emot förstoppning.
Kummin: Mot diarre och andra magproblem.
Black seeds: Bra mot förkylning och när man är snorig.
Amber och sandelträ olja: Mot stress och huvudvärk, bra att massera huvudet med. Luktar gott som tusan. 
Rosewater: För friska ögon och mot påsar under ögonen, mot feber och solbränna och är anti-inflammatoriskt.
Nigalla oil/black seed olja: mot eksem, akne och psoriasis. Även svavel är bra mot psoriasis.
Amber parfym: Doftar fantastisk, så därför ligger en sån nu i badrumsskåpet. Man kan också lägga den bland sina kläder så det håller malen borta. Detta ser ut som en tvål som man gnuggar på huden.
Grön kardemumma: Mot gaser i magen, ökar sexlusten hos män och är "afroditiskt".
The Royal: är en teblandning som ska hjälpa att tappa vikten och/eller detoxa levern och resten av kroppen.
 
En av mina resekamrater frågade efter något mot astma och hon blev rekommenderad att äta en bit vitlök vid en attack då det ska dämpa eller ta bort symptomet. Någon som testat eller hört detta tidigare? Det är intressant när man lär sig nå nytt! Vi köpte en salig blandning av olika produkter; te för att stabilisera blodsockret och ett te för detox av framförallt levern, tvål och olja mot psoriasis, blackseeds, en marockans kryddblandning, massageolja och en amber parfym som luktar magiskt! Detox-te ska jag börja med så fort jag översatt de franska instruktionerna, efter allt bröd i Marocko behövs det verkligen.
 
Det var verkligen intressant och jag hoppades att hans pratstund aldrig skulle ta slut och att han kunde berätta mer om allt som fanns i butiken.Vi fick höra om ett tiotal produkter, men i butiken fanns säkert 150 burkar med olika blad, blommor och frön. Är du i Quarzazate kan jag verkligen rekommendera butiken!
 
Kram från Välbefinnaren
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: