Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Endast GMO frön i Sverige, eller!?

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar

Hittade nedan text på Facebook om att de ska bli "olagligt att odla frön som inte är EU-godkända d.v.s. GMO" här i Sverige och jag tycker det är spritt språngande galet. I meddelandet på FB fanns också en länk till European Commission och deras förslag, du hittar det i denna länk: http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/pressroom/docs/proposal_aphp_en.pdf.
 
Det är ett dokument på 147 sidor och jag har läst igenom delar av texten för att få förståelse för vad detta dokument egentligen innebär och säger. Personligen skulle jag inte bli förvånad om det är så att de ska bli olagligt att odla frön som EU inte godkänt, men det som jag ville kolla upp och förstå är om detta verkligen betyder att det endast ska vara GMO-frön som får användas. Efter att ha sökt på "modified" i texten har jag läst alla stycken där "genetically modified organism" nämns och jag tycker inte det verkar som om vi endast ska använda GMO-frön. Så som jag förstår det måste alla frön registreras och godkännas innan de får användas och om man har GMO-frön behöver den informationen lämnas. Är det någon som kan hjälpa mig att tyda denna text eller har läst annan information som kan få mig att förstå mer om vad som eventuellt är på väg att hända?
 
"Glöm Sverige som nation och välkomna istället Monsantoland som ditt nya hemland!

Inte nog med att Sverige som enda land i Europa har gjort det lagligt att odla GMO på vår mark sen beslutet i EU-parlamentet den 14/7 -13 utan fr.o.m. i sommar kommer det att vara olagligt att odla frön som inte är EU-godkända d.v.s. GMO. Av en händelse innehar Monsanto 90% av dessa patent; kemikalieföretaget som ligger bakom Agent orange, PCB, en rad dioxiner, Roundup, Bovine growth hormone m.m. Det innebär att det som kommer att vara lagligt att odla är sånt som du bevisligen blir sjuk av.

Tänker du bryta emot lagen och odla ekologiskt i balkonglådan? Det kan du göra en tid innan självmordsgenerna i de genmanipulerade grödorna har slagit ut alla ätbara växter och det enda som återstår är GMO som du kan köpa säsongsvis av gissa vilka?

Djur äter som du vet växter, äter vi kött ifrån djur som ätit GMO så tas micro-RNA upp intakt i våra kroppar genom att det skapar småsår i våra mag- tarmkanaler och på så sätt tas upp via blodet med cancer, sterilitet, fosterskador samt en rad andra sjukdomar som följd."
 
Kram från en hälso- och miljöintresserad Välbefinnare.

Kommentarer

  • Eva säger:

    Hej!
    Jag har försökt att hitta något om endast GMO frön får användas eller inte, men hittar inget då det är ganska tung text som refererar till en massa EU direktiv.. svårt att få en helhetsbild. Jag misstänker att det ligger en massa bakgrundsdata som inte framkommer i texten. Vi får nog avvakta och se vad David Mörk får fram.. här kommer översättningen på svenska http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2013:0262:FIN:SV:PDF
    Här kommer en del intressanta länkar http://www.efsa.europa.eu/en/panels/gmo.htm

    Se även Livsmedelsverkets hemsida
    http://www.slv.se/sv/grupp1/livsmedelsforetag/Regler-for-olika-typer-av-livsmedel/GMO/

    'Konsumenter kan lämna synpunkter
    När Efsa är klar med sitt utlåtande publiceras detta på Efsas webbplats, se länk till höger. Därefter har vem som helst möjlighet att inom 30 dagar lämna synpunkter på Efsas utlåtande. Synpunkterna skickas direkt till EU-kommissionen. Även om formuläret är på engelska går det bra att skriva sina synpunkter på svenska'

    http://ec.europa.eu/food/food/biotechnology/index_en.htm

    Det obehagliga är att det inte går att kunna välja som konsument om man vill äta GMO odlat eller ej...
    Ha det bra , Eva

    Svar: Hej Eva, Tack för din kommentar, Håller med om att det är svårt att greppa en helhetsbild av allt. Det är verkligen hemskt att vi inte vet vad vi stoppar i oss. Jag tror aldrig jag sett en etikett med "Innehåller GMO", även om det står i länken till Livsmedelverket att allt ska märkas. Vet du hur vanligt och "flitigt" GMO används i Sverige? Tack för länkarna (men den övre funkade inte), jag ska läsa mer på ec.europa.eu och se om det är något mer jag kan göra förutom prata om det. =)

    Trevlig helg. Kram
    Sabine J Ö

    2014-02-07 | 16:17:45

Kommentera inlägget här: