Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Erfarenhet av 1 månad glutenfri

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
Nu har vi varit glutenfria här hemma i lite mer än en månad, med två undantag, och tänkte berätta om tankarna och känslorna kring förändringarna jag upplevt.
 
De bästa med hela erfarenheten är bland annat att vi har provat lite nya produkter, vi har bakat supergott tomatbröd och muslimuffins, kärleken har lärt sig laga mat utan mjöl med gluten och istället hittat andra alternativ. De trista är med matlagningen är att man använder majsmjöl som jag inte har en bra tankt kring. Bland för att de ofta kan vara GMO-odlat och oekologiskt, men eftersom att jag är diabetiker borde jag undvika denna kolhydrat, men det ställer ju också in på vetemjöl som innehåller gluten. Jag mejlade Risenta och frågade om deras rismjöl och majsmjöl är ekologiskt eller odlade under genmodifieradeformer och svaret var att det inte är ekologiskt och inte heller GMO odlat. Helst skulle jag vilja äta dessa produkter ekologiskt, men ibland lever man inte upp till just den "eko-viljan".  
 
Så de nya recepten och produkterna man testat är en positiv erfarenhet, och en annan är "farten jag fått på magen", nr 2. Jag går oftare på toaletten vilket är en bra reaktion för min kropp. Generellt brukar man säga att 5 ggr/dag kan vara diarre medan en gång var tredje dag kan vara förstoppning. Så om det är bäst att gå oftare för just dig beror på hur ofta du går redan nu och vad du äter.
 
Men sen upplever jag också smärta och stelhet i leder som jag aldrig upplevt förr. Jag har funderat mycket fram och tillbaka på det där och jag tror att nu när jag slutat med något som min kropp inte uppskattar (gluten) skapas mer rörelse. Det är alltså inte lika mycket stagnation och blockeringar i kroppen. Detta är givetvis en fantastisk grej, men om syror och toxiner börjar "lösas upp", därifrån de tidigarre varit fast, behöver man stödja kroppens förnåga att rena kroppen och eliminera dessa för att det inte ska skapa fler eller andra problem. I mitt fall ha jag nog inte stöttat kroppen tillräckligt, inte varit mottaglig för förändringar, och därför har det lett till andra problem. Ledproblem och smärta kan vara kopplat till lågt pH, surt pH, som man kan få av toxiner, för mycket kolhydrater, mejeriprodukter eller kött, för lite grönsaker, inflammation i tarmen, natriumöverskott, magnesiumbrist eller andra orsaker.
 
Dessutom har jag känt mig ostabil i sinnet, jag känner mig inte som min vanliga Jag, men kan ändå inte sätta fingret på det. Jag tror att det också kan vara kopplat till att jag inte riktigt har stöttat kroppen under denna förändring. Men det kan också bero på att jag klarade tentan i samma veva och blev en aning chockad. =)
 
Mitt senaste "Veckans tips" skriver jag lite kort om att stödja kroppen, du kan läsa de inlägget här.  Jag har fokuserat mer på att stötta kroppen de senaste två veckorna och jag känner definitivt förbättring. Vi skulle testa glutenfritt i en månad till en början, men vi kommer att fortsätta vara glutenfria på obestämt tid.
 
Har du slutat med gluten för att bara få prova? Vad upplevde du för förändringar?
 
 
 

Kommentarer

  • Sonja säger:

    Spännande att testa vara utan gluten! :)
    Jag har själv prövat att utesluta det i perioder och kommer alltid tillbaka till att jag mår bättre utan. :) Har nu senaste månaden lagt fokus på bra mat (och bland annat uteslutit gluten) och har upplevt lite liknande reaktioner som du gör nu utan gluten, lite ostabil i sinnet och ändrade toalettvanor. Bland annat. :) Men ser det som övergångsfenomen och gör mitt bästa för att boosta mitt välmående på andra sätt. :)

    Härlig blogg!
    / Sonja

    Svar: Ja man får se det som övergångsfenomenet och fortsätta utan gluten. Nu har jag fått feber också så något händer i kroppen, rörelse och positivt skulle jag säga. Kul att du gillar bloggen. Kram
    Sabine J Ö

    2014-06-21 | 16:08:59
    Bloggadress: http://www.lovefulliving.blogspot.no/
  • Kjersti säger:

    Halkade in hos dig av en slump, men jag tror bestämt att jag ska halka in fler gånger! Personligen fick jag ett helt nytt liv när jag slutade med gluten för 10 år sedan. Kika gärna in på min blogg så får du många tips på glutenfria maträtter och bakverk. Att kroppen kan reagera när man ställer om kosten är ju inte så konstigt egentligen. Håll ut så kommer du säkert må bättre. Allt gott!

    Svar: Hej Hej, Kul att du halkade in här, och de får du gärna göra fler gånger. Jag ska absolut besöka din blogg, speciellt för glutenfritt bröd som jag inte hittat det bästaste av ännu. Behöver en favorit! =) Vad var den största förändringen du upplevde efter att du slutade med gluten? De var ju några år sen, men minns du? Må väl.
    Sabine J Ö

    2014-06-24 | 13:23:07
    Bloggadress: http://kjerstismatochprat.blogspot.se/
  • Kjersti säger:

    Jaadå, jag minns! Jag fick äntligen ordning på min trilskande mage som jag haft bekymmer med i många år!

    Svar: Magen är nog det vanligast problemet som botas när man slutar med gluten. Ibland får man vara ett vandrande bevis för sin egen skull, så att man kan påminna sig om varför man slutade med gluten från början. =)
    Sabine J Ö

    2014-06-24 | 14:51:38
    Bloggadress: http://kjerstismatochprat.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: